Kat
Hur många arter blir egentligen bra på en kvadratmeter?
Hur tänker ni när ni planterar och planerar?
Krämar ni på med väldigt många växter tillsammans, kör ni upprepningar, plottrar ni, eller hur går era tankar?
Hur försöker ni hålla er färgmässigt?
Tänker ni på bladfärger och former?
Förälskar ni er i en växt först och skapar platsen sedan, eller hur blir det?

Skriv gärna och berätta lite!
Bee
Det blir nog det sista du föreslog smile.gif Fasst favvisfärger har man förstås så tanken är ju att det skall gå ihop.

Ett problem är att det oftast bara står höjd i plantbeskrivningar, inte bredd. Är man inte van vid en viss sort så har man ju inte en susning om hur mycket plantan breder ut sig. Det blir att gissa.
Tesa
Hihi..det där sista var nog huvudet på spiken, ja..
Har inga som helst plsnerade rabatter..försöker väl kombinera det jag för tillfället behöver knö ner nånstans på någorlunda bra sätt men mest är det bara att få dom i jorden så att de ska överleva..
Gillan
Planera w00t.gif , ska man göra det med???? Nääääää, det blir aldrig som man tänkt ändå!! Här ser jag nåt som är vackert, köper det och planterar där det får plats............och finns det ingen plats så ser jag väl till att att skaffa det på nåt vis cool.gif whist.gif
Tezzla
Jag är nog en "plottrare". Men jag gillar plotter biggrin.gif Runt min altan så är det blommor och växter av alla slag, ingen planering, ingen tanke på bladens form o.s.v. Jag VILL ha det så för jag gillar att se regnbågens alla färger när jag sitter på altanen och njuter av sommaren. I övriga rabatter försöker jag väl ha någon slags "tanke" men jag vet inte om jag fixar det så bra, tror inte det laugh.gif
Ewa L
Jag är en äkta "planerare". Noga med färger, bladformer, höjd, blomningstid etc.

Sedan blir växterna av någon anledning ofta högre än vad uppgavs och så får jag flytta runt i alla fall. biggrin.gif

Vad gäller planteringsavstånd har jag någon gång läst att höjden på plantan är det avstånd du "skall" hålla. Mellan två olika är det alltså den högres...
Det bryr jag mig däremot inte så mycket om. Jag vill ha tätt.

Proffsrådet att alltid ha minst tre av samma sort bryr jag mig inte heller om. Jag är en samlare!
Men som sagt, de måste ha rätt färg, form och höjd etc.
Kat
Jag längtar tills jag också har det där problemet med plats. Här finns nämligen hur mycket som helst att fylla.
orera
Vi har en stor trädgprd 1200 kvm, och att plantera och hålla den i toppskick är omöjligt för oss, med jobb och barn och husrenovering. Jag har därför valt att prioritera entrésidan av huset, med rabatter längs med husväggarna och trappa upp till huvudingången.

Basen är några stora buskpioner som stod här när vi flyttade in för två år sen och som jag inte vågar flytta. Sen har vi ett fåtal rosor och lite annat krafs.

Jag har satsat på perenner i blått, rött och vitt och försöker få upp en lavendelhäck i framkanten av rabatterna. Jag har breddat rabatterna eftersom jag tyckte de var för smala, och håller på med att skapa en böljande kant. Ska man ändå prioritera den här sidan kan man lika gärna göra det ordentligt.

De sorter jag har än så länge är ett hopkok av det som redan fanns i trädgården och lite som jag har köpt till. Jag vill att det ska blomma så länge som möjligt så att man har något fint att titta på varje gång man går ut eller in. Jag kommer att lägga till julros som blommar extremt tidigt, och höstsilverax som blommar sent.

Just nu finns här: Lökväxter, buskpioner, riddarsporre, stormhatt, röda rosor, skäggbuske, kaprifol, bergsklint, benved, klematis, akleja, prästkrage, jättedaggkåpa, förgätmigej, självsådda smultron, lavendel, violer, höstanemon, strandiris.

Jag sätter flera ex av samma planta bredvid varandra så attd e verkligen syns. Annars blir det bara ett hopkok av lite vad som helst tycker jag.

Vid trappan ska jag sätta en hängvide. Jag har två buxbomsbollar här och kommer också att sätta två palmliljor. På ömse sidor om entrédörren kommer det att finnas en hög smal spaljé med vintergrön kaprifol och någon klematis, vilken har jag ännu inte bestämt.

Jag rensar inte så att det blir kliniskt rent mellan plantorna utan koncentrerar mig på att ta bort den förhatliga kirskålen, brännässlor och maskrosor.
olgak
Jag planerar oftast noga smile.gif, ritar upp rabatten och tar hänsyn till: färger, bladverk, blomningstid och inte minst rådjurssäkerhet laugh.gif som är ett måste här. Jag vill ha en fin lökblomning på våren, så det finns med.

Kring huset där jag bor (flerbostadshus med 4 portar) försöker jag göra något "extra" vid varje port där det går. Sen har jag gjort en lång-rabatt (10 m) med betoning på högsommarblomning (pioner, riddarsporre) och en annan lika lång rabatt med betoning på höstblomning (rudbeckia, echinacea), även om uppdelningen inte är strikt.

Men sen på vissa ställen har jag bara fått ett infall och lagt upp en plantering utifrån det, ibland på stående fot. Då är det oftast att jag utgår från växter som redan finns på fastigheten, och som jag kan flytta på, och vips har jag planterat en stor yta. Det har ofta blivit jättebra, om inte bättre än när jag gnetat med planer. Men står man inför en helt tom rabatt och inte har något att utgå från, då måste man ju planera på något sätt och jag tycker att det är kul att göra det, men ofta måste jag flytta om rätt mycket efterhand, för det är olika saker man inte tänkt på från början.

Jag gillar att planera, att ha ett tema liksom. Ofta utgår jag från någon bild jag sett, med väldigt fina färgkombinationer, så försöker jag efterlikna det. Eller en plantering jag sett någonstans som varit ovanligt lyckad, då försöker jag ta med mig det och göra något i samma stil.

CITAT (Ewa L @ 16-05-2007, 08:09) *
Vad gäller planteringsavstånd har jag någon gång läst att höjden på plantan är det avstånd du "skall" hålla. Mellan två olika är det alltså den högres...

Ja, det där rådet finns i en perennbok jag har! Jag tycker att det är jättekonstigt, ska man sätta riddarsporrarna 1,8 meter från varandra?! Men det står olika i olika böcker, så jag har lagt just det där rådet på hyllan, för jag tycker inte att det verkar stämma riktigt.
ingrid fuxwall
Önskar att jag kunde planera men å andra sidan kan man flytta på växter också whistling.gif
Ylva i Dalarna
Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, köper ändå....älskar SÅÅÅÅ många olika sorters växter!
Alltså: Nu har jag i helt enkelt yaay.gif delat upp mina rabatter i färgteman, vita rabatten, blå rabatten osv och då blir det inte lika plottrigt. tummenupp.gif
MEN sen är det ju alla fina kombinationer man läser om och ser bilder av, växter, bladformer, färger osv som bildar vackra kombinationer...så då måste jag ju ha en rabatt till det också crazy.gif
....men så blir det inte som man tänkt med något av det här och då är det bara att flytta sweatingbullets.gif
och börja om från början SAMTIDIGT som en massa nya växter rullar in!!!!

Ylva
Gillan
CITAT (Ylva i Dalarna @ 16-05-2007, 23:05) *
Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, köper ändå....älskar SÅÅÅÅ många olika sorters växter!
Alltså: Nu har jag i helt enkelt yaay.gif delat upp mina rabatter i färgteman, vita rabatten, blå rabatten osv och då blir det inte lika plottrigt. tummenupp.gif
MEN sen är det ju alla fina kombinationer man läser om och ser bilder av, växter, bladformer, färger osv som bildar vackra kombinationer...så då måste jag ju ha en rabatt till det också crazy.gif
....men så blir det inte som man tänkt med något av det här och då är det bara att flytta sweatingbullets.gif

Ylva

a0a.gif rotfl.gif Åhhhhhhhhhh,, vad jag kände igen mig där giggle.gif
Elihe
Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtförälskelse på plantskolan o så blir det till att gå hem o fundera var det skall grävas ner. Och som sagt växter går att flytta - hos mig är det rena rama flyttkarusellen ibland.
whistling.gif
pleximaster
Jag har en idé på det större planet hur var varför tex en rabbat ska anläggas, träd och gångar, stenmurar etager osv. Här är jag ganska planerande. Men när det väl kommer till enskilda växter är det mer köp, plantera flytta… smile.gif

mvh plexi
Blomstersmurfen
CITAT (Elihe @ 17-05-2007, 02:53) *
Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtförälskelse på plantskolan o så blir det till att gå hem o fundera var det skall grävas ner. Och som sagt växter går att flytta - hos mig är det rena rama flyttkarusellen ibland.
whistling.gif

Min man förstår inte det där... Han säger "varför kan du inte bestämma dig var en växt ska stå och sedan låta den vara ifred?". giggle.gif Ändå är det inte han som gräver!

Det är ju urmysigt att gå och fundera på om det inte blir bättre med en liten flytt av någon liten älskling och sedan småpyssla med det. Alternativet är ju förstås att åka och köpa mer! Det funkar det med för att tillgodose pysselbehovet (inte heller det är speciellt populärt hos honom av någon anledning)... no.gif
Nina65
Jag har en nyanlagd tomt, så jag har inre kommit så långt än. Men visst känner jag att det kommer att bli rätt så "välgenomtänkt".
Har hittills planterat,,,plommomträd, biggarrå, äpple och en bollpil.
Höll nog på i en timme, att bära runt träden för att få "exakt" placering. Där funderade man dels på insyns skydd, att träden skulle stå snyggt i förhållande till huset och att de skulle ge skugga/släppa fram sol på ett bra sätt.
Nu när träden är planterade så, kommer vi att sätta några buskar. Div. rabatter kommer att komma allt eftersom man bor in sig på tomten. Kommer att göra ett "stengolv" av kullersten i ett hörn av tomten, så där känner jag att det kan passa med endel gräsväxter och kanske lite stranddrift.

Själv så tycker jag att det är underbart att planera och fundera,,,och sedan se hur det blir i verkligheten. Men visst kan man bli helt förälskad i vissa växter.
Cathis
CITAT (Ylva i Dalarna @ 16-05-2007, 23:05) *

Ylva

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Jag gör precis likadant. Undrar om det finns något botemedel blink.gif
lyckero
Jag tror inte att det finns något botemedel...
Kanske bara lite mer sunt förnuft och lite mindre habegär...
Fast jag tycker att min man är lite tjatig som hela tiden undrar VAR jag ska sätta just den plantan...
Gräver ofta nya rabatter (eller förstorar befintliga). Har inte mycket ordning, men har börjat lära mig att tacka nej till plantor någon gång ibland...
Största "problemet" är att jag tycker att det är SÅÅÅ roligt med frösådd och annan förökning. Har alldeles för många småplantor i kruka.
Lyckero
Kajsa
Jag köper mest rosor, där är jag mycket noga med valen och läser rosböcker, på nätet, frågar på Rosforum osv. En liten del rosor köps på måfå men det är inte mycket, beställer över nätet då det är överlägset på alla sätt, allt kan läsas in i förväg om sorterna. I vanliga handelsträdgårdar finns inte mycket i rosväg att välja på. Men om färgerna passar ihop i rabatterna struntar jag i, här är ständig platsbrist och det blir för nog lite för trångt. Jag är bara överlycklig över sorterna jag köper, sedan om allt passar ihop, nja säg det ?
Vita eller rosa rabatter, det är för parker som har stor plats. Jag breddar rabatter och gör nytt, men har bara en normalstor trädgård, det blir nödlösningar ibland. Vill också ha en massa klematis som ska emellan rosorna, medan en massa vanliga perenner åkt över till grannarna, dom jag lessnat på sista åren. Trädgården blir aldrig klar.
Irene_L
Jag planerar inget. Går jag på plantskolan är det ofta nån växt jag förälskar mig och tänker att den måste jag ha. Köper den och hittar alltid nån plats för den sen i trädgården. Annars är ju mannen gullig och gräver nya rabatter. Dom kan ju aldrig bli för många. flirting.gif

Ofta köper jag bara en planta och tänker att jag sen kan ta egna frön och få måååånga plantor som sen måste få plats. Och plats det hittar jag alltid. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon