Full version: Oregano
solen
Hej! Satte oregano förra året men ganska så sent så jag hann ej njuta av den.
Nu har jag mängder. Vill gärna ha tips om hur och när man skördar och torkar Oregano.
Jag är nybörjare bara så ni vet g.gif
Gillan
Hej, här hittade jag en bra beskrivning som du kan kika på tummenupp.gif Oregano
solen
Tack Gillan! Jag har inte vart runt så mycket på denna hemsidan :-)

Användning:
Skörda hela kvistar med blommor en torr, solig förmiddag strax efter det att daggen försvunnit.

Så står det om Oregano. Skall man då alltså vänta tills den blommar innan man skördar?
( hoppas ni inte tycker att det finns några dumma frågor här fniss )
Gillan
Det finns inga dumma frågor tummenupp.gif

Och eftersom det står så om blommorna så misstänker jag att du bör vänta tills de blommar ja. Men jag är ingen expert på att torka kryddor så kanske nån annan har annat att tillföra biggrin.gif
Fenja
Jag skördar min innan, under och efter att den blommar, tycker inte att det gör så stor skillnad. Däremot är det bra att skörda så mycket som du kan innan midsommar, då har växterna som högst värden.
Mvh
Fenja
solen
Tack för svaret Fenja då skall jag faktiskt testa redan nu.

Solen

Det står även att man kan frysa in bladen. tar man bara av bladen och fryser in dom
precis som dom är då tro:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon