Full version: Död syren
hasseg
Tre plantor har dött i våran syren buske
Jag undra om någon kan se vad det beror på med hjälp av lite bilder
Och om det är någon ide att sätta nya plantor

http://grass.se/syren

Mvh Hasse
Stella-Polaris
Primärt stamskada och sekundärt verkar en svamp avslutat det hela.

Har de andra två oxå stamskador?
hasseg
Ja alla 3 hade stamskador
även buske nr 4 har stamskada men lever ännu ungfär halva är vid liv
alla plantor står på samma ställe i syrenhäcken
Jag bor Karlstad mycket vatten i backen behöver tex aldrig vattna gräsmattor
Men det skall väl syren klara?

Mvh Hasse
Åsa, mälardalen zon 2
Nej syren gillar inte högt stående grundvatten och blöt mark den vill ha ganska väldränerat.
Stella-Polaris
Jag tycker mig kunna se mysel på bilden. De lite vita områdena, var de mjuka? I så fall är det svamp garanterat.

De har garanterat fått en stamskada där sedan svampen fått fäste. Svårt att säga vilken svamp utan fruktkropp eller titta närmare på.

Den fjärde kan du nog avskriva oxå. Vänta med att plantera syren i hålet då svampen kan finnas i marken och sprida sig till en skada på plantrötterna. Klart du kan stoppa ner några rotskott och hoppas på det bästa.. Kolla dina övriga stammar efter stamskador.

Hadde nog tagit upp den fjärde oxå, så spridningsrisken minskar... Dra upp den om du kan. det minskar risken att skada omgivande rötter som då kan infekteras
hasseg
Jag vet inte inte ville jag känna på detta kletiga sad.gif det fick åka skottkärr till skogen
Ja jag tar upp den fjärde också

Förslag vad jag kan sätt där i stället för syren. Kan väl vara kul med en blandad häck
Men kanske bäst att vänta till nästa vår?
Kul med så snabba svar

Mvh Hasse
Stella-Polaris
Vet inte hur stor lucka du har men något annat torde bli bäst. Nya syrener får svårt att komma ikapp och är ju känsliga för just den svampen du fick..

Hursomhelst se till att rötterna inte är skadade eller nyss beskurna på det du sätter där. Varför inte ett par vanliga rönnar??? De har man råd att misslyckas med oxå så man kan gräva upp dem själv, och riskera smitta, men de är ganska tåliga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon