Full version: Potatis
kajsig
hej hej,
jag är en total trädgårdsnybörjare med mycket passion men lite kunskap. Jag skulle vilja förgro potatis för att kunna sätta den i mitt land men HUR GÖR MAN?? Snälla kan inte någon pedagogisk person förklara för mig. Tänk på att jag är nybörjare....

tack. KRAM!
rosita
Potatis förgror du genom att lägga ut knölarna på brickor eller andra låga kärl i ett ljust rum där temperaturen helst är 8-15 grader. Då utvecklar de groddar, som vid planteringen bör vara knubbiga och 1-1½ cm långa. Nu vet jag inte vilken zon du odlar i, men här i zon 1 har potatisen redan varit i jorden i några veckor. Men så får vi också potatis till midsommar!

Frågan är väl om du kan få tag på sättpotatis nu. Om du inte hittar några i handeln, så går det att sätta vanlig matpotatis.
Lycka till! flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har man få potatisar kan man även stoppa ner dem i krukor med jord och sedan sätta ut plantor.

(och jag rekommenderar att man köper certifierad sättpotatis det är för stor risk för sjukdomar och skadedjur på potatisen i matbutiken och vissa skadedjur på potatis kan göra marken olämplig för potatisodling under 15-20år.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon