myy
Ja, vad tror ni?
rosita
Visst, det funkar jättebra. Men den måste vara välbrunnen, inte färsk!
ingrid fuxwall
Av vad jag hört ska det inte vara så bra, rent ut sagt farligt men det är kanske en skröna????
Tesa
Man skall väl inte använda det på sånt man skall äta eftersom det kan sprida parasiter och annat elände..och nuförtiden innehåller folkeskit en massa tungmetaller också..pga allt konstigt vi stoppar i oss..
Stella-Polaris
Träcket är väl inte mycket att ha men urinen är alldeles utmärkt.

Att nu ha en urintank är ju lite jobbigt. Men "Änglavatten" kan man ju alltid använda angel_not.gif

Det användes ju förr att vattna blommorma med inomhus och luktar inte..
Gossen Ruda
Förr i tiden hade vi ett vanligt utedass på landet. När spannen var full grävdes ett hål och skiten hälldes i där och täcktes över. För att ta vara på näringen gjordes detta i trädgårdslandet mellan bärbuskarna, eller i rabatterna. Jag kommer också ihåg att om tiden var den rätta grävdes exempelvis en vinbärsbuske upp, skiten tömdes i och sen tillbaka med busken, slafs. Ingen mådde dåligt av dom vinbären. Enda malören var väl när en grävling tyckte det luktade gott och grävde upp busken igen.

Numera har jag en separerande toalett där urinen rinner ut i botten på trädgårdslandet och skiten komposteras. Fast skitkomposten blir aldrig full, det multnar bort och försvinner fortare än jag hinner fylla på. Jag får nog bjuda in Ali Baba med dom 40 rövarna om det skall hända något.
Stella-Polaris
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2007, 22:39) *
Förr i tiden hade vi ett vanligt utedass på landet. När spannen var full grävdes ett hål och skiten hälldes i där och täcktes över. För att ta vara på näringen gjordes detta i trädgårdslandet mellan bärbuskarna, eller i rabatterna. Jag kommer också ihåg att om tiden var den rätta grävdes exempelvis en vinbärsbuske upp, skiten tömdes i och sen tillbaka med busken, slafs. Ingen mådde dåligt av dom vinbären. Enda malören var väl när en grävling tyckte det luktade gott och grävde upp busken igen.

Numera har jag en separerande toalett där urinen rinner ut i botten på trädgårdslandet och skiten komposteras. Fast skitkomposten blir aldrig full, det multnar bort och försvinner fortare än jag hinner fylla på. Jag får nog bjuda in Ali Baba med dom 40 rövarna om det skall hända något.

Har du lagt ut slang eller hur funkar det??? Inga problem med tjäle??
myy
Fast vi använder inte vårat utedass a lá tjugotalet till toa. Vad jag egentligen undrar är om det är lämpligt att kompostera inne på ett utedass. Har alltså inget med avföring eller urin att göra!

Min tanke var att det kanske brinner jämnare där än ute i det fria? Eller så är det tvärtom helfel.
KURT
CITAT (myy @ 15-05-2007, 22:22) *
Fast vi använder inte vårat utedass a lá tjugotalet till toa. Vad jag egentligen undrar är om det är lämpligt att kompostera inne på ett utedass. Har alltså inget med avföring eller urin att göra!

Min tanke var att det kanske brinner jämnare där än ute i det fria? Eller så är det tvärtom helfel.

Det är viktigare att se till att konstant mata komposten med näringsrikt material, så ser bakterierna till att hålla värmen.
tomba
att kompostera i ett utrymme under tak gör ju att du får lättare att kontrollera fukt och dylikt och så är det bekvämare att föra ut avfallet i komposten då den är under tak. om du menar använda "hålet" som påfyllning och "bänken" som behållare så måste ju den gnagarisoleras så att skadedjur inte kommer åt avfallet. (de förökar sej ngt fruktansvärt med avfallet från ngra pers. -fear-.gif ) och så kan det ju vara ganska bökigt att vända materialet och tömma ur den. växelfyllning kan iofs ordnas om du har en "duoprupp" rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
myy
Gnagarna tänkte jag inte på, men det kanske går att lösa. Och det ÄR toa-för-två... Kanske fräschar jag upp den och använder som "museum" i stället. Jag har absolut inte hjärta att göra våld på dasset...
evely
Fast gnagare är väl inget problem så länge man håller sig till avfall från vegetabilier??
myy
Nä, jag tänkte inte lägga juskinka i, snarare gammalt torkat ogräs, kaninburskräp och morotsblast m.m.
tomba
gnagare är precis som vi allätare och mat i kombination med värme drar till sej och producerar stora mängder GNAGARE crazy.gif de trivs helt enkelt mycket bra i en kompost. därför har också myndigheterna synpunkter på komposters uppbyggnad i tätorter. jag skulle lösa ditt problem genom att bygga två stycken fack som ryms in under ja du vet...hålen blush.gif som är gnagarsäkra. Sen kan du ha dasset som "museum" ock använda det som kompostrum på en och samma gång. Finns det intelock till hålen kan du ju snickra sådana för att hålla vattenångan nere i behållarna. genom dina regelbundna "besök" där så kan du hålla rummet snyggt och prydligt samtidigt som du har nytta av det. ser fram emot bilder på hur du löser ditt dilemma yes.gif
myy
Om jag kommer till skott, så lovar jag att bilder kommer. Just nu är där ett sopberg av gamla skor, kläder och annat bråte som borde kommit till tippen för länge sedan. Dock har jag inte bestämt mig för vilken funktion dasset skall få. Det är inte säkert att det blir en kompost.
Zoyas matte
CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 21:33) *
Träcket är väl inte mycket att ha men urinen är alldeles utmärkt.

Att nu ha en urintank är ju lite jobbigt. Men "Änglavatten" kan man ju alltid använda angel_not.gif

Det användes ju förr att vattna blommorma med inomhus och luktar inte..

Vad är änglavatten? confused.gif Gissar på urin blandat med vatten, men vilka proprtioner? Tål alla växter det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon