Full version: soligt läge
TC11
Vilka buskar och perenner är tåliga för mycket sol och värme?
Ingrid Zon3
Antar att du menar här i Sverige?
Har en sydvänd sluttning från huset i zon 2-3, några förslag därifrån:
Har satsat på gråbladigt, som i allmänhet gillar sol o tål torka. Och mycket lökar, tulpanerna älskar läget :-)
Perenner:
artemisia schmidtiana 'Nana' (japansk malört tror jag e svenska namnet), blåsvingel. Stäppsalvian är oerhört frodig liksom kantnepeta. Och så en ursöt liten geranium 'Ballerina' heter den tror jag, blommar från slutet av april till senhösten! Bolltistel och silvermartorn för att få lite höjd... Rosenstav verkar fundera på om den ska titta upp eller ej, men den kanske alltid e sen?

Kryddörterna (kryddsalvia, låg oregano mm) blir härliga i smaken.
Ska stoppa dit ett gäng lavendel oxå i år. Och sedum trivs bra i gasset.

Funderar på björnbär, fast taggfria. Taggiga är prövade där de går utmärkt men det gör ont att gå nära, tom bladnerverna hade taggar.

Har inte fått till buskarna riktigt, börjat med en dvärgbuddleja, men borde ha planterat den djupare tror jag. Men den har klarat två vintrar nu. Drömmer om en persika men då måste jag väl vattna rejält och det är väl nära huset.

Spontant växer gul nunneört en masse, så funkar inget annat... whistling.gif

Sen skulle jag nog titta på typ murväxter också.

Förra året hade jag också mörka solrosor (brunaktiga) och ettårig vallmo för att fylla ut.

Hoppas något av detta är användbart för dig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon