evarina
23-06-2003, 16:30
Kan man kräva att trädet man köpte förra året ska leva i år eller ska man nöja sig med svaret "det är många träd som har det jobbigt i år"? Trist om man köpt ett dyrt träd och det inte "fungerar". Har skött det efter alla konstens regler och försök alla konstiga huskurer plantskolan rekommenderat. Kan man kväva ett nytt om man har kvittot kvar och kan bevisa att man inte skött det felaktigt?
/Eva
e_sedell
23-06-2003, 20:41
Plantskolan kan bara garantera plantans skick när du köper det. Har det frusigt i vinter kan ju inte de göra mera än de. Vissa plantskolor har garanti att de ska överleva vintern om man köpt dem under en viss period. Då ska de komma ut och kolla på hur du planterat den o.s.v. men får man inga papper om det när man köper så finns det nog inget att göra....
TV-programmet PLUS hade för ett år sedan en liten granskning om detta där de kollade handlarnas "växtgarantier" mot konsumentköpslagen (som jag tror den kallas). Få växtförsäljare uppfyllde det som gäller för konsumtion av andra varor, men jag vill minnas att det också kunde ifrågasättas om komsumentsköpslagen skulle gälla för växter.
Man kan alltid testa, och absolut tycker jag att man ska testa handlarens vilja att behålla nöjda kunder. Visst var det en besvärlig vinter för många unga plantor - men är det så också för alla växter som säljs i år? "Dör vid sträng vinter" kanske det borde stå på växterna?
evarina
24-06-2003, 13:48
Hmmm, ska ringa och gnälla lite till alltså.
Men någon särskilt sträng vinter var det väl ändå inte?
(Och jag vet att det inte frös.)
Tack för hjälpen
/Eva
Jo där har försäljaren faktiskt rätt (om han hävdade det). Denna vinter och vårvinter, kanske i kombination med en varm, torr sommar, var mycket påfrestande för träden. Man ser det i stora delar av landet på alla döda ungträd och toppfrustna äldre träd, halvdöda fruktträd och vintergröna prydnadsträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.