|
Vilken bra sida det här är för ett blåbär som mig!
Har bläddrat igenom häckinläggen och fått en del inspiration. Har precis blivit med tomt i zon 2. Tomten är en skogstomt och vi kommer bygga på halva så det blir väl leråker där inledningsvis kan jag tänka mig. Just nu så har vi sparat ett gäng granar (jättehöga) mot granntomten (ingen verkar bo där nu men förmodligen kommer två hus att byggas på tomten i framtiden), tanken är att granarna ska skydda mot insyn, vilket de ju inte gör så bra utan de skymmer mest solen förstås (de står i em/kvällssolsläge).
Så frågan är då om vi ska ta bort granarna och sätta en snabbodlad häck där istället. Eftersom det som sagt är naturtomt känns inte en "radhushäck" som thuja som det bästa alternativet. Jag gillar häggen men den verkar bli väldigt yvig och bred. Syren är en favorit men så upptäckte jag bokhäck också...
Vad tror ni experter. Ska vi våga ta ner granarna och vilken häck tror ni passar bra i en lite skogslig zon 2 miljö?
Hej och välkommen hit! Gå till en välsorterad handelsträdgård och titta på vad de har för häckplantor och välj något du tycker om. En häck behöver ju inte består av samma sorts plantor utan du kan blanda olika sorter för att få blomning och bär under en lång period till exempel. I zon 2 har du ju inte större problem med härdighet på plantor så det är bara att välja och vraka!! Några av mina favoritbuskar är: Schersmin, vacker blomning och ljuvlig doft Forsythia, årets första knallgula blomning Aronia, goda bär till sylt, gelè och marmelad, överdådig höstfärg Vresrosor, doftar bedövande!! Vinbär, särskilt de röda gillar jag Hallonhäckar är gott och man kan blanda både sommar och hösthallon så får man bär under en lång period Mvh Fenja
Titta gärna på kommunala grönområden. Där brukar de just blanda olika sorters buskar för att få det mera "levande" och "naturligt". Det finns ju också många vilda växter man kan använda sig av, bara man har tillstånd att ta dem.
Hi! Kan ju bara skriva vad jag tycker UNDVIK VRESROS. Visserliggen växer den och över lever allt. Har du väl satt den så sprider den sig som djävulen själv. Taggig spretig buske fy. Hos har kommunen i flera försökt få bort eländet ut att nämnvärt lyckas.
Tack för bra svar!
Bra idé att gå och titta i en handelsträdgård. En annan sak jag funderar på är gällande framtida grannar. Kan de ha rätt att ha en åsikt om häcken? Bör vi leta upp nuvarande ägare (förmodligen kommunen eller ett byggföretag) för att få ett skriftligt medgivande så det inte blir problem? Eftersom vi har hund vill vi nog ändå hägna in tomten med staket/stängsel men jag gissar att det kan förstöra häckens tillväxt om staketet tar emot (förmodligen blir det ett ljusgenomsläppligt typ gunnebo).
Har aldrig funderat så mkt på häckar innan men nu dinns de ju överallt : )
Så länge ni planterar häcken på er tomt, så kan ingen annan ha åsikter om den.
lottapotta
16-05-2007, 16:11
Precis som Kurt skriver är det ni som bestämmer om den är planterad på er sida om tomtgränsen, men det kan ju vara trevligt att ha en bra relation till sina grannar... En klippt häck ser inte så trevlig ut om den inte klipps hela vägen runt om, och ska ni ha häcken precis vid tomtgränsen lär det bli grannen som ska klippa den på sin sida, såvida grannen inte låter er gå in på sin tomt och klippa därifrån. Det kan bli ett problem, men det löser man lätt genom att plantera en friväxande häck. Det enda kruxet är att man bör ha en lite större tomt, eftersom friväxande häckar tar en del plats. En del friväxande häckar behöver man inte beskära utan bara gallra. Det är lätt att göra från sin egen tomt. Brudspirea är ett bra förslag, tycker jag. Den behöver bara gallras (för att inte sprida sig för mycket), men tål att skäras ner rejält om den skulle bli risig. Den blir ca 1,5-2 m hög = bra insynsskydd. Dessutom är den hyfsat billig på plantskolorna/handelsträdgårdarna, och det är ju bra om man ska sätta en riktigt lång häck.  I och för sig är den inte vintergrön, men det är ju på sommarhalvåret man vill ha det mesta insynsskyddet, eller hur? Lycka till med den nya tomten!
Lite dyrt kanske men en häck av bambu hade väl varit häftigt. Syren blir dåligt insynsskydd, då jag tycker de är glesa nedtill. En bokhäck ska klippas, men de tycker jag passar överallt för de ser naturliga ut på något sätt även om de klipps. En annan variant är ett plank / spalje som ni klär med tex murgröna. Då får ni ju staket för djuren också och insynsskydd. Innanför kan ni sedan sätta vad ni vill, perennrabbat, buksar ed Insysnsskydd behövs ju inte upp i himlen, granar ska vara i skogen (kanske i trädgården om den är stooor)
Stella-Polaris
16-05-2007, 20:35
CITAT (Näcken @ 16-05-2007, 21:16)  Lite dyrt kanske men en häck av bambu hade väl varit häftigt. Syren blir dåligt insynsskydd, då jag tycker de är glesa nedtill. En bokhäck ska klippas, men de tycker jag passar överallt för de ser naturliga ut på något sätt även om de klipps. En annan variant är ett plank / spalje som ni klär med tex murgröna. Då får ni ju staket för djuren också och insynsskydd. Innanför kan ni sedan sätta vad ni vill, perennrabbat, buksar ed Insysnsskydd behövs ju inte upp i himlen, granar ska vara i skogen (kanske i trädgården om den är stooor)  Har du tid att vänta ett par år innan den är stor så kan du säkert tigga till dig frön från den bambu som blommar nu. Tänkte försöka göra en berså själv. Har själv en hel påse frön..
Tack för alla svar!
Huset kommer ligga ca 7 m från gränsen så en för stor buske blir nog för nära. Solen ligger på från grannen så ett plank skulle innebära skugga för växterna bakom, men det klarar väl iofs murgrönan...?
Bambu... ja det skulle bli annorlunda, frågan är om den skulle trivas. Just nu är det granar blandat med diverse lövträd och en väldigt massa blåbärsris och vitsippor på tomten, vet inte vad det kan tyda på för sorts jord? Har även hittat liljekonvalj, blåsippor, murklor, tussilago, ormbunkar och så mossa å sten förståss och enar verkar trivas där med... Tror ni att det går att odla vad som helst som trivs i zon 2 i den här "skogsmiljön"?
Stella-Polaris
17-05-2007, 13:13
CITAT (Växa @ 17-05-2007, 14:03)  Tack för alla svar!
Huset kommer ligga ca 7 m från gränsen så en för stor buske blir nog för nära. Solen ligger på från grannen så ett plank skulle innebära skugga för växterna bakom, men det klarar väl iofs murgrönan...?
Bambu... ja det skulle bli annorlunda, frågan är om den skulle trivas. Just nu är det granar blandat med diverse lövträd och en väldigt massa blåbärsris och vitsippor på tomten, vet inte vad det kan tyda på för sorts jord? Har även hittat liljekonvalj, blåsippor, murklor, tussilago, ormbunkar och så mossa å sten förståss och enar verkar trivas där med... Tror ni att det går att odla vad som helst som trivs i zon 2 i den här "skogsmiljön"? Inga problem med bambu där inte!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|