|
Cassiopeia
15-05-2007, 20:23
Jag tänkte att min Novemberkaktus och Clivian skulle få flytta ut på balkongen i sommar. Det är en inbyggd balkong i österläge och det är (tyvärr) inte särskilt soligt där. När kan man flytta ut dem? Måste man "vänja in dem" på något vis? När ska man ta in dem igen för hösten?
Jag slänger ut mina bakom huset (skuggsidan) så fort risken för frost är absolut över. Sedan blir de vattnade med slang resten av sommaren... Trivs bra även om det är lite sol. Min kompis däremot brukar flytta ut dem i solen med en gång, det fungerar inget vidare... Bränner bladen rejält, men jag har inte haft problem med min trots att jag inte vänjer dem innan. Till hösten kommer de in typ när jag 23.55 en natt kommer på att det nog blir frost närsomhelst. Fasligt bärande i mörkret, och oftast vaknar jag morgonen efter och upptäcker att det varit frost. Så, mitt råd, var ute i god tid.. / Wilma
Alexander-VG-zon3
15-05-2007, 22:22
sätt ut dom nu ,,, du kan även sätta ut dom på våren när det är +15c på balkongen och sätter dom först i skugga som skrivits innan sen tar du in dom när det börjar bli kallt på nätterna eller skyddar dom om det blir frost på våren eller hösten typ skulle det blir -3c och dagarna än är varma så skydda men går det under -3c flera nätter tar du in dom på natten sen ut på dagen om den är varm än sen när dagen sjunker under +10c tar du in dom helt å hållet . inglasad balkong kan du ha clivian ute i mars sen in med den i nov nånting beroende hur nätterna är . som Wilmer säger sätt dom i skugga först det är inte att den kommer ut som gör att den skadas utan att man sätter växterna för soligt utan att dom vant sig
Jag sätter ut mina när risken för frost är över, mot mitten av juni så där. Du kan ta ut dem nu om du vaktar och tar in dem eller täcker dem vid frostrisk. Tar du ut dem redan nu så bör du avhärda dem innan. Låt novemberkaktusen stå ute länge, men den tål ingen frost så bildar den en massa knoppar, gödselvattna den hela sommaren. Mvh Fenja
Cassiopeia
15-05-2007, 23:35
CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 23:33)  Jag sätter ut mina när risken för frost är över, mot mitten av juni så där. Du kan ta ut dem nu om du vaktar och tar in dem eller täcker dem vid frostrisk. Tar du ut dem redan nu så bör du avhärda dem innan. Låt novemberkaktusen stå ute länge, men den tål ingen frost så bildar den en massa knoppar, gödselvattna den hela sommaren. Mvh Fenja Vad betyder "avhärda"? Vart bor du någonstans som måste vänta ända till mitten av juni för att det ska vara frostfritt??
Först och främst är det bra att veta att både novemberkaktus och clivia är skugsväxter. Novemberkaktus växer i Orgelbergen i Brasilien som epifyt och lever i träd och bland klippor där hans rötter har kunnat hitta lite mull. Clivia härstammar från regnskogen i Sydafrika (inte Clivia mirabilis (2002) som växer i exakt motsatta förhållanden), där den växer på marken men har inget problem att försörja sig som epifyt också. Solen är behagligt filtrerat på deras växtplatser så de är inte anpassade för att tåla gassande sol. Vad gäller uttryck "vänja in de" betyder detta enligt mig att när du vill ta ut de bör du göra det i fall det regnar eller åtminstone är det mulet väder några dagar i sträck. Jag tror att här i Sverige är detta inget problem. Novemberkaktus behöver inte vara hela tiden ute för att sätta knoppar det räcker med utevistelse i slutet av augusti. På balkongen eller i trädgården. Att sätta knoppar behövs det att uppfylla två saker: kalla nätter och korta dagar för en viss period (6 veckor). Någon gång i oktober kan den tas in och ställa så ljust som möjligt, resten gör den själv. När det är fem grader ute är det för sent att ta in den och frost tar denna växten till växthimlen. Du bör ha i minne att clivia är känslig för solen och får mycket lätt solskador på sina annars gröna blad. Det börjar med bleka fläckar och slutar med att de drabbade bladen vissnar. Av detta följer att din balkong är i utmärkt läge för dessa växter men att vista de ute bör göras med sunt förnuft. Lycka till!!! MVH/clivia
CITAT (Cassiopeia @ 16-05-2007, 00:35)  Vad betyder "avhärda"? Vart bor du någonstans som måste vänta ända till mitten av juni för att det ska vara frostfritt?? Avhärda betyder vänja vid utomhusklimat. Ställer du bara ut dem direkt inifrån så är risken stor att de far illa av vind, sol och temperaturändringarna. "Järnnätterna" kommer oftast första veckan/i början i juni över hela landet... annars bor jag i zon 4. Mvh Fenja
Airamya
16-05-2007, 11:30
Mmm, järnnätterna (sista nattfrosten) ska, enligt nån gammal tradition, inträffa i månadsskiftet maj-juni i samband med fullmånen. I år infaller fullmånen den 1a Juni, så nattfrostvarning utfärdas från 28Maj - 4Juni. Vet inte om detta stämmer, jag har aldrig kollat. Nån annan som vet kanske?
Cassiopeia
16-05-2007, 22:02
Tack alla! Väntar nog med att flytta ut dem tills järnnätterna varit... för säkerhets skull. De kommer få skuggigt läge på balkongen så jag tror inte de behöver vänjas in så mycket.
Alexander-VG-zon3
16-05-2007, 22:12
CITAT (Cassiopeia @ 16-05-2007, 23:02)  Tack alla! Väntar nog med att flytta ut dem tills järnnätterna varit... för säkerhets skull. De kommer få skuggigt läge på balkongen så jag tror inte de behöver vänjas in så mycket. du kan ju ta in dom när den natten är ,, för dom trivs dubbelt så bättre ute
CITAT (Airamya @ 16-05-2007, 12:30)  Mmm, järnnätterna (sista nattfrosten) ska, enligt nån gammal tradition, inträffa i månadsskiftet maj-juni i samband med fullmånen. I år infaller fullmånen den 1a Juni, så nattfrostvarning utfärdas från 28Maj - 4Juni. Vet inte om detta stämmer, jag har aldrig kollat. Nån annan som vet kanske? Jag odlar i zon 1 och har alltid trott att järnnätterna här är 13 maj, så efter det har jag alltid satt ut växter som inte tål frost och det har gått bra. Inget har frusit!
CITAT (flaxss @ 16-05-2007, 23:12)  du kan ju ta in dom när den natten är ,, för dom trivs dubbelt så bättre ute Flaxss, växter mår inte bra av vårt ständiga in och uttagande. För att växa och visa sin styrka behöver de vänja sig vid sin plats. För min del är det bättre för dem att vänta tills risken för frostiga nätter är bakom oss. Och i alla fall inte alla rumsväxter mår bra av utevistelse i Sveriges klimat även om det är sommar. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 09:23
CITAT (clivia @ 17-05-2007, 07:37)  Flaxss, växter mår inte bra av vårt ständiga in och uttagande. För att växa och visa sin styrka behöver de vänja sig vid sin plats. För min del är det bättre för dem att vänta tills risken för frostiga nätter är bakom oss. Och i alla fall inte alla rumsväxter mår bra av utevistelse i Sveriges klimat även om det är sommar.
MVH/clivia mina mår inte dåligt , hur har du sett att dom mår dåligt av detta ? alla mina växter åker ut på sommaren och jag drar dom ut och in på våren eller skyddar . och har gjort så nu i 3år och växterna hos mig lever . CITAT (rosita @ 17-05-2007, 06:49)  Jag odlar i zon 1 och har alltid trott att järnnätterna här är 13 maj, så efter det har jag alltid satt ut växter som inte tål frost och det har gått bra. Inget har frusit!  i maj brukar frost risken va över i zon 1-2 ,, mina känsligaste växter som hoyorna kommer ut i mitten av maj och då brukar dom klara sig utan skydd
CITAT (flaxss @ 17-05-2007, 10:23)  mina mår inte dåligt , hur har du sett att dom mår dåligt av detta ?
alla mina växter åker ut på sommaren och jag drar dom ut och in på våren eller skyddar . och har gjort så nu i 3år och växterna hos mig lever . i maj brukar frost risken va över i zon 1-2 ,, mina känsligaste växter som hoyorna kommer ut i mitten av maj och då brukar dom klara sig utan skydd Flaxss, jag har inte sagt att de inte klarar sig ute, jag har bara påstått att det finns växter som inte mår bra av utevistelse i Sverige. Att växterna lever, betyder inte att de mår bra. Subtropiska växter klarar sig utmärkt ute men de bör ha skyddat läge för att det kan blåsa mycket i Sverige och när de varit hela vintern+nästan hela våren inne är plantorna i högsta grad känsliga för detta och för solen gäller det samma. Det händer att de får sol och vindskador första tiden ute och inte alltid hinner läka alla sår till sommarens slut... Tex. Coffea arabica gillar inte utevistelse, är mycket känslig för solen och vinden. Många tropiska växter gillar inte att ha kalt på nätterna (under 15 grader)runt fötterna, det dödar dem inte men dem avbryter tillväxt och klarar sig sedan sämre på vintern. Ja, men det finns växter som du med gott samvete kan ha ute och som klarar sig utan skador. Blommar alla hoyor ute på sommaren ? Jag tror, att inte alla gör det även om de klarar att växa. vad gäller ständiga ut och in-taganden, detta är inte naturligt för växterna och tar mycket styrka från de. De måste anpassa sig varje gång de byter plats och då pratar jag inte om att rötterna för att utvecklas ordentligt behöver lugn och ro och inte ständiga skakningar vid våra överföringar från en plats till en annan båda med helt annorlunda livsförhållanden...Men detta är mina erfarenheter, dina är kanske mer optimistiska... MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 17:48
CITAT (clivia @ 17-05-2007, 18:06)  Flaxss, jag har inte sagt att de inte klarar sig ute, jag har bara påstått att det finns växter som inte mår bra av utevistelse i Sverige. Att växterna lever, betyder inte att de mår bra. Subtropiska växter klarar sig utmärkt ute men de bör ha skyddat läge för att det kan blåsa mycket i Sverige och när de varit hela vintern+nästan hela våren inne är plantorna i högsta grad känsliga för detta och för solen gäller det samma. Det händer att de får sol och vindskador första tiden ute och inte alltid hinner läka alla sår till sommarens slut... Tex. Coffea arabica gillar inte utevistelse, är mycket känslig för solen och vinden. Många tropiska växter gillar inte att ha kalt på nätterna (under 15 grader)runt fötterna, det dödar dem inte men dem avbryter tillväxt och klarar sig sedan sämre på vintern. Ja, men det finns växter som du med gott samvete kan ha ute och som klarar sig utan skador. Blommar alla hoyor ute på sommaren ? Jag tror, att inte alla gör det även om de klarar att växa. vad gäller ständiga ut och in-taganden, detta är inte naturligt för växterna och tar mycket styrka från de. De måste anpassa sig varje gång de byter plats och då pratar jag inte om att rötterna för att utvecklas ordentligt behöver lugn och ro och inte ständiga skakningar vid våra överföringar från en plats till en annan båda med helt annorlunda livsförhållanden...Men detta är mina erfarenheter, dina är kanske mer optimistiska...
MVH/clivia ja mina hoyor blommar ute dom andra är för små än för att blomma , och det är självklart att man sätter dom i norr första tiden . tror knappast att det blåser dygnet runt i Sverige ( eller du tror att det aldrig stormar i världen ? ) och dom härdar sig under våren och cellerna klara sig sen . och att dom är ute gör dom gott inför vintern det står i dom flesta krukväxt böcker . under +15c va ??? dom avbryter ingen tillväxt om nätterna håller +15c och dom klarar sig bättre i vår rums vinter om dom varit ute . tvärtom det är sämre för dom att vara inne på vintern i vår värma rumstemp och dåliga fukt , tropiska växter vill ha 100% fukt och runt +14c +15c på vintern och vi har knappast det inne men har man dom ute undersommaren har dom styrka till att klara av +25c och 20% fukt . du bör ta en titt på världens zonkarta kan lova dig att många tropiska ställen har +15c på nätterna . som med julkaktusen eller passionsblomma dom kräver att vara ute för att blomma bra . och detta med att ta in och ut dom det skadar knappast växten( och det är beroende vilken växt när man tar ut ,dom som känsliga växter åker inte ut å in för dom kommer ut i början av sommaren ) . jag har gjort så med mina och dom växer som vanligt å så du menar växten tar skada när vi rör på den ??? du då har du inte varit på en plantskola,, dom som jobbar på plantskolan bär sina växter väldigt mycket och alla kunder som bär på växterna jag lovar dig rötterna mår inte dålig av att vi lyfter dom . så i dom områden med jordbävningar då skulle ju växterna dö så mycket det skakar i deras rötter . jag kan sätta en miljon att rötterna mår inte dåligt av att vi flyttar växterna . och jag kan även sätta en miljon att dom flesta växter trivs bättre ute (om man avhärdar dom på rätt vis) . dom växter man inte ska sätta ute är dom med håriga blad eller sådana som är väldigt väldigt tropiska . luften och fukten och värmen ute gör växter gott . tillägg det som skadar växter är om man ofta drar dom ute och in ifrån en vår dag som håller +10c till en natt i växthuset som håller +20c (och det håller jag med dig att det skadar växten om det händer ofta ). men oftast väntar man tills dagen är varm nog och en natt gör inget att dom kommer in i rumstemp det dör/skadas dom inte av . . vad gäller tropiska växter som hoya väntar jag och andra folk med att ta ut tills dagen är varm och då gör det inget om dom åker in för en kall natt eller ett par . men det är beroende växt när man tar ut den men som med clivia och julkaktus vill gärna ha det svalt om vintern och klarar svala nätter på våren och sommaren och dom har inga problem med att man tar in dom om det blir frost . som med min egen clivia , den har haft det svalt på vintern runt +10c och torrt och den sätter jag ut undervintern när det är plusgrad och tar sen in den igen på natten lika dant är den ute på våren och in i +10c på natten . och den åker in efter nån lätt frost natt på hösten . och jag sköter min clivia så här och den blommar två gånger på våren och växer på bra och får rotskott tror verkligen inte att den mår dåligt av att vara ute .
Flaxss,
om du inte har märkt det skriver jag om mina erfarenheter och vad som står i de flesta krukväxtböcker behöver inte alltid vara sant. Nej, det blåser inte hela tiden i Sverige men det räcker med en ordentlig vind på natten eller dagen när du är borta och sen kan du se om tex bananplanta eller tropiska passiflora klarar sig utan skador. Ja, flaxss, nattliga temperaturer under 15 grader på sommaren gillar inte tex annanas planta särskilt om den bär frukt, i den perioden av året behöver den mycket, mycket värme och nattliga temperaturer omkring 18 grader, det samma gäller tex. Theobroma cacao eller några andra tropiska växter. Jag försäkrar dig om att många tropiska växter skulle dö på vintern om de bara hade 15 grader under lång tid där tillhör tex. Averhoa carambola, som måste ha minst 18 grader om den ska överleva... Du skriver:"tvärtom det är sämre för dom att vara inne på vintern i vår värma rumstemp och dåliga fukt , tropiska växter vill ha 100% fukt och runt +14c +15c på vintern och vi har knappast det inne men har man dom ute undersommaren har dom styrka till att klara av +25c och 20% fukt... Har jag någonstans påstått att på vintern är det optimalt att ha växter i lägenheten? det är förstås sämre men vi har inget annat val, eller? Varför, tror du, att vi bygger tropiska växthus, när som du säger räcker det med 14 - 15 grader på vintern för tropiska växter? Ja, många tropiska ställen har 15 grader på nätterna men inte a l l a . När du pratar om passionblommor, inte alla kan vara ute i Sverige på sommaren. I alla fall inte tropiska sorter som Passiflora quadrangularis, det är inte tillräckligt varmt för dem att växa och blomma för fullt. Enligt min åsikt inte ens alla hoyor blommar ute i Sverige på sommaren. Flaxss, du menar på allvar att en jordbävning inte skadar rötterna? Att vi ständigt flyttar växterna mår inte bara rötterna men hela växten dåligt - det har jag skrivit och det håller jag fast vid. Och jag vet inte varför du skriver om julkaktusen och clivian i det här sammanhanget det var det inte ens tal om i min inlägg. Jag har skrivit att det finns växter du inte bör ta ut på sommaren i Sverige.
MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 19:54
CITAT (clivia @ 17-05-2007, 20:35)  Flaxss,
om du inte har märkt det skriver jag om mina erfarenheter och vad som står i de flesta krukväxtböcker behöver inte alltid vara sant. Nej, det blåser inte hela tiden i Sverige men det räcker med en ordentlig vind på natten eller dagen när du är borta och sen kan du se om tex bananplanta eller tropiska passiflora klarar sig utan skador. Ja, flaxss, nattliga temperaturer under 15 grader på sommaren gillar inte tex annanas planta särskilt om den bär frukt, i den perioden av året behöver den mycket, mycket värme och nattliga temperaturer omkring 18 grader, det samma gäller tex. Theobroma cacao eller några andra tropiska växter. Jag försäkrar dig om att många tropiska växter skulle dö på vintern om de bara hade 15 grader under lång tid där tillhör tex. Averhoa carambola, som måste ha minst 18 grader om den ska överleva... Du skriver:"tvärtom det är sämre för dom att vara inne på vintern i vår värma rumstemp och dåliga fukt , tropiska växter vill ha 100% fukt och runt +14c +15c på vintern och vi har knappast det inne men har man dom ute undersommaren har dom styrka till att klara av +25c och 20% fukt... Har jag någonstans påstått att på vintern är det optimalt att ha växter i lägenheten? det är förstås sämre men vi har inget annat val, eller? Varför, tror du, att vi bygger tropiska växthus, när som du säger räcker det med 14 - 15 grader på vintern för tropiska växter? Ja, många tropiska ställen har 15 grader på nätterna men inte a l l a . När du pratar om passionblommor, inte alla kan vara ute i Sverige på sommaren. I alla fall inte tropiska sorter som Passiflora quadrangularis, det är inte tillräckligt varmt för dem att växa och blomma för fullt. Enligt min åsikt inte ens alla hoyor blommar ute i Sverige på sommaren. Flaxss, du menar på allvar att en jordbävning inte skadar rötterna? Att vi ständigt flyttar växterna mår inte bara rötterna men hela växten dåligt - det har jag skrivit och det håller jag fast vid. Och jag vet inte varför du skriver om julkaktusen och clivian i det här sammanhanget det var det inte ens tal om i den här artikeln. Jag har skrivit att det finns växter du inte bör ta ut på sommaren i Sverige.
MVH/clivia ja min banan och passsions blomma har varit ute i blåsigt väder lika så canna ja inga skador och skulle bananen bli skadad växer den på sig bra igen då den får ca ett blad i veckan även ute . och passionsblomman va ute i per inga skador fick den . och Averrhoa carambola och Theobroma cacao växer i florida som har usda 10b som får på vintern +5c . dom dör knappast om det går under +15c och angående Averrhoa carambola så klara den frost då den växer i usda 9a-b . nej jag sa inte att du skrev det va optimalt på vintern bara menade att har man dom ute har dom styrka till att klara den inne vintern . och Passiflora quadrangularis kan vara ute under sommaren den kanske inte växer optimalt men det gör den inte inne heller utan i växthus . jag sa att växterna dör inte ,, om det blir jordbävning men skadas gör dom säkert om marken skulle spricka men annars är dom härdade mot det och håller sig fast i marken . växten mår inte dåligt av att vi flyttar dom men det kan vi inte diskuterar vidare heller i för där kommer vi ingen vart . jag skrev om julkaktusen och clivian för att det var det det frågades om här och jag vet det finns växter som man inte ska ta ut dom med håriga blad eller väldigt väldigt tropiska men dom väldigt väldigt tropiska hör hemma i växthus . och tillägg läste just på en sida att Theobroma cacao växer vilt i usda zon 11 vilket får +5c på vintern läs gärna zonerna här http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hrdzon3.html
Det går knappast att jämföra klimat i Florida och klimat i Sverige. Jag har skrivit:
Jag försäkrar dig om att många tropiska växter skulle dö på vintern om de bara hade 15 grader under lång tid där tillhör tex. Averhoa carambola, som måste ha minst 18 grader om den ska överleva...
Förstår du? 15 grader under l å n g t i d (tex på hela vintern+våren som du påstår - tropiska växter vill ha 100% fukt och 14 - 15 grader C på vintern). Det sker knappast i Florida. Ja, Averrhoa carambola klarar frost (-3 grader), men inte några dagar i sträck, det är några timmar.... Och det måste vara en vuxen planta. Ja, och sannolikheten att den överlever frost i Sverige är lika med noll enligt mig. Åtminstone idag.
Passiflora quadrangularis kan inte vara ute här i Sverige enligt mina erfarenheter, det har jag försökt. (Ja, den dör inte men växer inte heller som den ska) den klarar sig inne i lägenheten och blommar, jag har haft den hemma i nästan sex år. Har din bananplanta blommat?
MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 23:35
CITAT (clivia @ 17-05-2007, 23:27)  Det går knappast att jämföra klimat i Florida och klimat i Sverige. Jag har skrivit:
Jag försäkrar dig om att många tropiska växter skulle dö på vintern om de bara hade 15 grader under lång tid där tillhör tex. Averhoa carambola, som måste ha minst 18 grader om den ska överleva...
Förstår du? 15 grader under l å n g t i d (tex på hela vintern+våren som du påstår - tropiska växter vill ha 100% fukt och 14 - 15 grader C på vintern). Det sker knappast i Florida. Ja, Averrhoa carambola klarar frost (-3 grader), men inte några dagar i sträck, det är några timmar.... Och det måste vara en vuxen planta.
Passiflora quadrangularis kan inte vara ute här i Sverige enligt mina erfarenheter, det har jag försökt. (Ja, den dör inte men växer inte heller som den ska) den klarar sig inne i lägenheten och blommar, jag har haft den hemma i nästan sex år. Har din bananplanta blommat?
MVH/clivia nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida ( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva? du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ? inte för att överleva ? för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset . det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern
Du verkar mycket kunnig Clivia, arbetar du med detta professionellt? Tack för mycket bra information! Synd bara att somliga inte fattar när det är dags att lägga ner argumenationen... Jag tror som du att de frågor som kommer om när man kan sätta ut vad handlar om att man vill kunna göra det för att få så fina och frodiga växter som möjligt!  Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 23:44
CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:40)  Synd bara att somliga inte fattar när det är dags att lägga ner argumenationen... Jag tror som du att de frågor som kommer om när man kan sätta ut vad handlar om att man vill kunna göra det för att få så fina och frodiga växter som möjligt!  Mvh Fenja höhö  detta va väl rätt onödigt va ?? men det är klart jag misshandlar ju mina växter . du är bra på att reta upp folk med och bara så du vet . det du sa jag gjord emot dig , gör du och har gjort mot mig
Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner" som du bedriver bara för att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga. Tröttsamma, ointressanta och det är ledsamt att de dyker upp i alla möjliga trådar... Du behöver inte göra en personlig vendetta av jag tycker så, det handlar om HUR du diskuterar och inte om hur eller vad du är som person, det vet jag inget om för jag känner inte dig. Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
17-05-2007, 23:55
CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:50)  Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner" som du bedriver bara för att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga. Tröttsamma, ointressanta och det är ledsamt att de dyker upp i alla möjliga trådar... Du behöver inte göra en personlig vendetta av jag tycker så, det handlar om HUR du diskuterar och inte om hur eller vad du är som person, det vet jag inget om för jag känner inte dig. Mvh Fenja oja visst är dom dumma . ska nog lägga ner detta nu innan det blossar upp för mycket mest för min egen skull . CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 00:50)  att du inte kan fatta att det finns andra sätt att se saker på än det sätt du gör är onödiga. fatta själv kanske ,,,
Alexander-VG-zon3
18-05-2007, 00:01
CITAT (Fenja @ 18-05-2007, 01:00)  Tack! Sov gott! Fenja sov gott själv . hoppas du får en trevlig fredag
nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida ( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva? du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ? inte för att överleva ? för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset . det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern Redigerat av flaxss: Idag, 00:39 Flaxss, om växterna t å l 15 grader under lång tid betyder det inte att de m å r b r a av detta att de växer, blommar och förökar sig. Mäniskans uppgift är att försöka göra förhållandena så drägliga som möjligt om vi köper tropiska växter i Norden. Jag har inte sagt att det inte går att h a tropiska växter ute. Jag har bara sagt att många "fryser" i Sveriges klimat på sommaren. Visst Averrhoa carambola måste ha minst 18 grader i långa loppet (inte bara en dag) för att överleva. Nej den dör inte av att ha 15 grader i en månad men jag skulle vilja veta på vilken plats i Sverige dröjer vintern bara en månad???  Och att överleva -3 grader i Florida och i Sverige är en liten skillnad. Och vad gäller bananplantan, ja det är svårt men det går. Jag önskar dig lycka till med bananer på friland. Det låter spännande!!!
Du verkar mycket kunnig Clivia, arbetar du med detta professionellt? Tack för mycket bra information! Synd bara att somliga inte fattar när det är dags att lägga ner argumenationen... Jag tror som du att de frågor som kommer om när man kan sätta ut vad handlar om att man vill kunna göra det för att få så fina och frodiga växter som möjligt! Mvh Fenja Nej, Fenja, det är bara min hobby och detta är ett utmärkt sätt att förbättra min svenska. Tack för det. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
18-05-2007, 11:50
CITAT (clivia @ 18-05-2007, 08:17)  nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skrivet att jämföra klimat alls jag bara menar att dom tål långt under +15c (Averrhoa carambola och den andre då )men även andra tål att ha runt +15c . och jo det blir lägre än +14c i Florida mycket mycket lägre på vintern på nätterna, i flera nätter dom får även frost i florida ( som norra ,det har ju även snöat i maimi som jag inte kan stava till och även i andra delar har det snöat där och många kalla nätter i inre florida ) . plus detta är inte att jämföra klimat jag bara menar att växter går att ha ute under sommaren dom flesta nu skriver du väl emot dig ?? du sa nyss att Averrhoa carambola måste ha minst +18c för att överleva? du menar väl att den måste ha +18c som minst för att växa ? inte för att överleva ? för du skrev ju att den överlevde -3c . och jag vet att det är för kort tid men den dör knappast av att ha under +15c i en månad . prova och se om du har en planta ställ den +15c över vintern du den kommer leva till våren , det som tropiska plantor dukar under för att ljuset . det är svårt att få bananplantor att blomma om man inte har dom i växthus och jag äger inget sådant hade jag gjort hade banan plantan stått där inne . jag ska istället ha en banan planta på friland även ute undervintern Redigerat av flaxss: Idag, 00:39 Flaxss, om växterna t å l 15 grader under lång tid betyder det inte att de m å r b r a av detta att de växer, blommar och förökar sig. Mäniskans uppgift är att försöka göra förhållandena så drägliga som möjligt om vi köper tropiska växter i Norden. Jag har inte sagt att det inte går att h a tropiska växter ute. Jag har bara sagt att många "fryser" i Sveriges klimat på sommaren. Visst Averrhoa carambola måste ha minst 18 grader i långa loppet (inte bara en dag) för att överleva. Nej den dör inte av att ha 15 grader i en månad men jag skulle vilja veta på vilken plats i Sverige dröjer vintern bara en månad???  Och att överleva -3 grader i Florida och i Sverige är en liten skillnad. Och vad gäller bananplantan, ja det är svårt men det går. Jag önskar dig lycka till med bananer på friland. Det låter spännande!!!  tack ska se hur det går med banen men jag jämför inte klimatet ,, men inne hos oss måste vi ha en del växter i +15c för att ljuset inte är det samma många tropiska växter mår inte bra hos oss på vintern . och som jag menar jag jämför inte några klimat jag menar inte ute under vintern . har du den inne så kan du själv reglera vinterklimatet . men vi har ju mycket över +18c även ute i Sverige även nätterna
skogstroll
18-05-2007, 12:04
Här är en länk till SMHIs förklaring på järnnätter http://www.smhi.se/sgmain/sommar/jarnnatt.htm
Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela sommaren ,detvisste jag inte o är fundersam om jag vågar sätta ut min.Här räknas Järnnätterna till början på juni efter tionde juni kan man räkna med frostfritt,Jag bor i Finland i närheten av Vasa alltså zon III el.IV. Häls.Kira
Alexander-VG-zon3
18-05-2007, 19:05
CITAT (kira @ 18-05-2007, 19:40)  Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela sommaren ,detvisste jag inte o är fundersam om jag vågar sätta ut min.Här räknas Järnnätterna till början på juni efter tionde juni kan man räkna med frostfritt,Jag bor i Finland i närheten av Vasa alltså zon III el.IV. Häls.Kira mina sätter jag ut efter frostnättern och när dagen i norr håller +15c +20c . sätter dom i öst sen står dom där hela sommaren och kommer in när norr håller +15c på hösten . bella och multiflora och serpens å linaries har blommat hos mig ute ,, och hoya carnosa va populär förr då det vara va +12c i fönstren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|