Myrilla
Hej,

Jag bor i zon 2 och har en en fjärilsbuske invid en stenmur i hyfsat skyddat läge. Har klippt ner busken till 1/3 men hitills inget livstecken. Börjar ana oråd.... confused.gif
Nån som vet när bladen kommer?

//Anna
Tezzla
Det är ju inte alldeles ovanligt att de dör tyvärr. Min fjärilsbuske klarade inte vintern, förmodligen står den för oskyddat. Den är stendöd.
jegi
Fast kolla nere vid backen om det inte kommer grönt frånt stammen där, det gör det åtminstone på mina båda.
Stella-Polaris
Mina var så smarta att de sköt blad i Januari när det kom en värmebölja. Veckan efter var det -14 en natt så dom tvärtorskade.

Jag lät dem stå och nu kommer de nerifrån. Vänta med att klipp tills du ser vad som händer, du har en bra chans att de repar sig..

Jag skulle låta dem stå en bra bit in i juni innan jag satte något annat. (gräv inte upp dem för man vet alldrig)
Boxer
Jag vet om minst två väl etablerade exemplar som har tagit rejält stryk just denna vintern. Ha lite tålamod.
Myrilla
Tack för alla svar!

Det kommer nåt grönt nere vid roten fast jag har inte kollat om det är ogräs eller från busken. Ska genast kvista ut och göra detta.
Brukar den grönska nu i maj? Har hört att det kan dröja ända tills i juni innan man får se livstecken...

Får hålla tumarna för min buske, den var ju så fin förra året.
Myrilla
Så, nu har jag varit ute och tagit en bild på det gröna. Vad tror ni? Lever den?
jegi
Ingen tvekan. Mina brukar komma i maj också. Det vanliga är att dom fryser ner rejält åtminstone i högre zon än 1. Man kan ju på sätt och vis se den som en perenn.
Stella-Polaris
CITAT (Myrilla @ 16-05-2007, 10:07) *
Tack för alla svar!

Det kommer nåt grönt nere vid roten fast jag har inte kollat om det är ogräs eller från busken. Ska genast kvista ut och göra detta.
Brukar den grönska nu i maj? Har hört att det kan dröja ända tills i juni innan man får se livstecken...

Får hålla tumarna för min buske, den var ju så fin förra året.

klipp inte ner den nu.... du vet inte hur långt ner den är död... låt den komma i lugn och ro..

CITAT (jegi @ 16-05-2007, 10:38) *
Ingen tvekan. Mina brukar komma i maj också. Det vanliga är att dom fryser ner rejält åtminstone i högre zon än 1. Man kan ju på sätt och vis se den som en perenn.

Jag har funderar att skydda dem med en låda på vintern (nedklippta till 60-70 cm). Tror du det funkar på dem?
Myrilla
Ja, jag får ge mig till tåls och hoppas på att det kommer lite mer grönt snart rolleyes.gif
Stella-Polaris
CITAT (Myrilla @ 16-05-2007, 19:10) *
Ja, jag får ge mig till tåls och hoppas på att det kommer lite mer grönt snart rolleyes.gif

På din bild ser skottet ut att komma från stammen som dessutom ser frisk ut. Även om du får en riktig frostskada som dödar stammarna så skall du vänta med att ta upp den. Skotten kommer då ifrån roten dvs från marken eller precis i ytan. Så även om din buske blivit skadad är den långt ifrån vad den klarar av innan den totaldör.

Jegi har en poäng när han ser på den som en perenn.

Det är nog många fjärilsbuskar som gått till komposten i onödan...
jegi
CITAT (Stella-Polaris @ 16-05-2007, 12:23) *
klipp inte ner den nu.... du vet inte hur långt ner den är död... låt den komma i lugn och ro..

Jag har funderar att skydda dem med en låda på vintern (nedklippta till 60-70 cm). Tror du det funkar på dem?

Det går säkert att få den att överleva med ett bra vinterskydd (löv och säckväv, eller som du säger en låda med tak), men för min del duger det bra med skott från backen eftersom den ändå blir 1,5-2 meter.
Stella-Polaris
CITAT (jegi @ 16-05-2007, 20:03) *
Det går säkert att få den att överleva med ett bra vinterskydd (löv och säckväv, eller som du säger en låda med tak), men för min del duger det bra med skott från backen eftersom den ändå blir 1,5-2 meter.

Jag hoppas mina blir så långa oxå. Men de är bara ett år gamla så rotsystemet är nog inte så stort ännu.. Förväntar mig max 1,5 m. Det är ju bara det att de halkar efter 3-4 veckor om de fryser..
Blomstersmurfen
Förra året frös min knappt ner något alls. Jag avvaktade då med att klippa den, vilket jag inte skulle gjort. Den blev alldeles för stor och vid, och blommade inte lika bra som tidigare år.

I år däremot frös allt bort, i kombination med rejäl sorkskada av rötterna, men den kommer på nytt nerifrån, vilket jag är mycket glad för.

Som tidigare sagts så ge inte upp för tidigt. Det är ju fortfarande kallt om nätterna, så man kan ju förstå att fjärilsbusken, som älskar värme, fegar lite på våren.
Myrilla
Blomstersmurfen:
Kan du lägga upp en bild på hur din buske ser ut? Jag tycker nämligen min verkar väldigt hårt åtgången. Det kommer bara ett skott trots att den är väldigt förgrenad ner i backen (syns ej på bilden). Är det flera skott på din buddleja?
Blomstertanten
Fjärilsbusken ska väl klippas ner helt i slutet på vintern / början av våren ? Så har jag gjort varje år och den blir bara större och blommar mer för varje år. I år hade den fortfarande gröna blad kvar hela vintern , men jag klippte ändå ner den ganska hårt , ca 10-15 cm över marken. Tog sticklingar av de friska grenarna med gröna blad, som jag skickade till Wolkenkrabber och enligt senaste rapporten jag fick så hade de fortfarande friska blad.
Har inte täckt min med något över huvudtaget , men det verkar inte vara nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon