linmi
Har så nyss som igår planterat på min ballkong! Har olivträdet i den speciella jord som jag köpte den i, röd och grön basilika planterade tillsammans, pepparmyntan och tomatplantan planterad i var sin stor kruka och pelargonerna planterade i blomlåda.

Då det ju inte är så varmt ännu undrar jag om samtliga bör tas in på natten? Och hur varmt måste det vara för att de ska klara sig på min ballkong nattetid?

Sen undrar jag hur ofta och hur mycket vatten mina vackra växter vill ha? Har hört många olika bud vad gäller olivträd, likaså basilika.

Är inte lätt, men roligt, att vara ute på okänd mark! Min ballkong är i lä i söderläge, så jag hoppas det bidrar till att de alla ska trivas!

Mycket tacksam för svar!

//Linda
Fenja
Hej och välkommen hit! Vilken växtzon bor du i? Ingen av de växter du nämner (utom pepparmynta) är frosthärdiga, så du bör ta in dem eller täcka dem med fiberduk vid risk för kyla eller frost.
Innan du ställer ut dem kan de behöva avhärdas, det vill säga vänja sig vid utomhusklimatet en stund varje dag. Börja med 1-2 timmar en molnig och vindstilla dag och öka sedan ut under en dryg vecka. Risken är annars att de får en ckock av både vind och sol och kan stanna i växten och bli fula.
Tomater gillar inte lägre dygnstemperatur än 12-15 grader, så beroende på var du bor kan det vara tidigt för dem...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
sätt ut oliven ute men skydda den för solen i nästa månad kan du prova sätta den lite ljusare , oliven tål -10c utan att skadas den behöver även frost för att blomma rikligt . du av härdar oliven till inne liv efter nån frost natt gärna ner till -5c . och väl inne ska oliven ha det svalt runt 0c +5c max +10c där den bildar knoppar som sen blommar i maj . du sätter ut den oliven igen på balkongen när den håller ca +10c ( obs skydda den för solen ,, söder solen i mars-april bränner ihjäl bladen ) på våren ska du skydda oliven för frost under -3c men på hösten tål den -5c -10c bor du i zon 1 kan du även testa att ha den ute dygnet runt med skydd , då det finns frilands oliver i zon1 i Sverige . låt oliven torka upp sen vattna och göda den med vanlig näring sluta göda oliven efter juli .

basilikan ska inte ha under +5c då dör den även måste du skugga den i södersol plus den gillar inte att ha det torrt .

pelargonerna kan du ha ute nu och så skyddar du dom om det blir frost . göda och låt torka upp lät ev skydda dom från solen i början

tomaterna kan du sätta ut nu också om dagen är över +15c och om det inte går under +5c på nätterna . blir det lägre än +5c skydda dom . göda dom och låt inte torka ut för mycket .

pepparmyntan är inte så kräsen ev skydda den för solen i början och låt inte torka ut för mycket då det är söder så klara den inte torka , på vintern isolera krukan och sätt den nära väggen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon