jennyjenny
Hej

Har en liten dröm om att ha ett litet magnoliaträd - har läst att det finns sådana som inte blir mer än ca 2-3 meter och jag skulle vilja att det avlöstes med en eller två clematis(er?) som klättrar upp i det. Jag har en Nelly Moser som jag skulle behöva flytta.

Finns det någon risk att magnolian inte skulle gilla det? Eller är det kanske Clematis som inte skulle gilla det? Har de väldigt olika krav på jord?

Ge mig gärna förslag på vilken magnolia jag kunde använda. Älskar doftande växter så jag vill gärna att det luktar gott om det är möjligt.

Jag bor i zon 1 och har en två meters häck runt hela trädgården, men utanför häcken är det öppet landskap som blåser snålt...
Louise i Göteborg
Clematis är ganska starka lianer och det är stor risk att de deformerar ett nyplanterat träd. När man ser vackra bilder på olika klängväxter i träd är det alltid gamla etablerade träd. Då håller dom. Annars kan man använda träd som det inte är så noga med, gamla halvdöda träd eller ungt sly.
Personligen tycker jag att Magnolia är "för fint" för samplantering - en primadonna som bör få stå i ensamt majestät. Men det är bara en åsikt.
jennyjenny
Hej Louise och tack för ditt svar,

då får jag kanske vänta ett par år innan jag sätter clematisen där.

Enligt min mening blir Magnolia "bara" träd efter sin vackra blomning och då tycker passar den bra till att klänga lite i hoppas jag. Men jag håller med dig om att det är ett fantastiskt träd i blom. Kan du rekommendera mig någon bra sort?

Som så många gånger i sin trädgård så får man vänta ett par år tills något vuxit till sig wink.gif
Louise i Göteborg
Jo du har nog rätt, fram på sommaren är det mest ett vanligt träd. Så en senblommande clematis som man klipper ner på vintern är ju en jättebra lösning, tänkte inte på det.....
Jag vet inget om moderna sorter fast det börjar kanske bli dags att hitta en ersättare. Min har nog snart passerat bäst-före-datum. Detta träd är det enda jag fått in i mitt album änn så om du vill titta?
jennyjenny
Wow, vilket träd. Helt underbart. Som du skriver så är det nog ett mycket ovanligt träd i ålder och storlek.

Tänk att vara ägare till ett sådant! Jag skulle längta till varje blommning wub.gif

Jag blir bara mer övertygad om att jag måste ha en sådan ljuvlighet i min trädgård också om än i mer blygsam storlek biggrin.gif
Cilla
Man kan fuska med klematisklättrandet, och låta dem klättra på något brevid trädet, eller på marken under. Klematis är bra marktäckare också. Så bra att det kan bli svårt att komma fram till trädet och pyssla om det (eller dofta på blommorna) utan att behöva kliva på klematisarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon