Hej!
Nu i helgen ska vi jobba vidare med grunden till mitt växthus (14 kvadratmeter EuroSerre m intergrerad sockel, glas). Jag vill bara kolla om det vi tänker göra är en bra lösning för oss. Jag har surfat runt och kollat ganska mycket och det finns så många olika förslag på hur man ska göra så man blir alldeles snurrig...
Vi har sandjord som är väldigt dränerande - gammal havsbotten som varit potatisåker i hundra år. Snäckskal överallt. Det kan vara lera en eller ett par meter ner. Vi har nått lite lera i ett av hörnen men resten är sand än så länge.
Så här tänkte vi göra:
- Gräva ut hela växthusets yta plus 50 cm utanför ytan, 35-50 cm djupt (på grund av lite lutning på marken).
- Gräva ut ytterligare 20 cm djupare (alltså ca 55-75 cm djupt) för plintarna.
- Makadam i plinthålet, ca 20 cm.
- Runt plinten ska det också vara ca 10 cm makadam - vilket innebär att plinten kommer att "flyta" i makadammen.
- Markduk i botten
- Ca 15-20 cm makadam över hela ytan
- 5 cm frigolitplattor
- 5-10 cm makadam
- fiberduk
- sättsand (smått grus, 0-5)
- Plattor
Detta kommer att innebära att hela konstruktionen liksom "flyter" - och jag hoppas att det inte ska bli några problem med tjälskjutningar.
Är detta en bra lösning? Jag bor på en ö i Södraste Bohuslän och det är nog zon 2 eller kanske 1 på vissa ställen.
Hoppas på lite kommentarer!
Mvh frugb