Maggan H
16-05-2007, 09:06
Dottern har precis köpt hus med en riktigt vanvårdad, vild trädgård (jag gnuggar händerna av förtjusning!). Mitt i en vinbärsbuske växer en stor fläder, som de vill ha kvar. Den är dock riktigt stor (5 m?), kan man beskära den på höjden, bredden kan man ju ta in till lämplig storlek. Kan man stamma upp den lite så man får lite rymd under den?
Japp, fläder blir stor och bullig och ljuvlig med mängder av blommor som man kan göra saft av.
Stamma upp kan man göra utan problem. Jag brukar med mina egna inte bry mig så mycket om när jag gör det, men undviker denna tid innan blomning.
Istället för att kapa topparna rätt av är det bättre att såga ned en eller ett par av de grövsta stammarna med marken, så statar den om därifrån. Det gör man på vårvintern för att få upp den igen. Toppkapad fläder är inte snyggt, det blir rötskadat och eftertillväxten blir tätare och mer rätt upp än det man har.
Stella-Polaris
16-05-2007, 10:36
Jag har en stor fläder som stod undertryckt under ett par Häggar. Fällde häggarna och hoppades den skulle sätta fart. Sattfart har den gjort men visar inga som helst tendenser till att skjuta nytt från basen. Nu är den riktigt gammal, så den kanske sjunger på sista versen, men den repar sig bra på de stammar som finns. Formen är strikt surrealistisk och hadde hoppats på att få en stor, normal, fläder. Vågar man kapa, hela stammar, på en gammal fläder eller avtar förmågan att skjuta nytt med åldern???
Jag satte en fläder i höstas som nu börjar blomma.
Jag vill ha den som en buske, ska jag klippa den efter blomningen eller ska jag vänta till i höst...vinter....vår?
Tekla76
25-05-2007, 11:24
Hej
Vi hade en fläder som var ett stort ovårdat träd när stormen Gudrun svepte ned en gran över flädern. Vi sågade ned flädern och lämande en stubbe på kanske 2 dm (ca 10 cm i diameter) mars 2005 och nu, maj 2007 är den en mycket fin buske på ca 2 m, massor av nya skott har skjutit upp kring stubben. Redan förra året blev det massor av blommor på.
Även hos min morfar har jag tagit ned fläder, där jämnade vi den med marken och även där har det kommit upp en ny buske med flera skott.
Jag vet inget om hur man kan stamma upp den.
Mvh Tekla.
Stella-Polaris - som mycket annat vedartat med rotskottsförmåga så får man vänta längre på rotskotten än på grenarnas tillväxt. Dessutom behöver inte en fläder som befrias från ett skuggande buskparti svara med rotskott, den kan vara helt tillfredsställd med tillväxt på det den redan har. Och den kan till och med torka ut då markskugga avtar.
Normalt svarar fläder som man tar enstaka stammar vid basen av med att skjuta nya skott. men då är det beskärning på vårvintern som gäller förstås.
Hannele
26-05-2007, 22:48
CITAT (Maggan H @ 16-05-2007, 10:06)

Kan man stamma upp den lite så man får lite rymd under den?

Jag har stammat upp vår fläder och håller den i lagom högt, så vi kan plocka blommorna till saft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.