Full version: Vindruvor innomhus
bnegt
Jag har funderingar på att dra upp en gammal vinstock(vet ej sort) som är cirkus 10-15år.

Placeringen blir i en lite "mörkare" (fikusar klarar sig ypperligt på vinterhalvåret) del av ett växthus som har cellplast som väggar/tak. Temperaturen på vintern ligger på ~20c och på sommaren kan det sticka iväg till 30, kanske 35c.
Det är ganska fuktigt där den ska stå då det är en liten damm precis bredvid där jag har lite ciklider. Växterna runt dammen är epiprenum, dracena och yuccapalm, men den stora dracenan(~2m) börjar se förskräcklig ut och jag tänkte kasta ut den till fördel för en vinranka som jag tror skulle passa fint att få växa intill väggen.

Behöver vinrankan någon möjlighet att övervintra, eller går det bra att driva den året runt?
Behöver man klippa den lite då och då eller kan man låta den växa vilt? Väggen den kan klättra på är över 4m hög.

Att få vindruvor är inte viktigt, hela grejjen är mest för att täcka väggen så det ser lite mysigt ut.

Åsa, mälardalen zon 2
Ska du gräva upp en vinstock på 10-15år?? Är du medveten om att vinrankor har ett mycket djupt rotsystem, jag flyttade en som bara var runt 3-4år och jag fick gräva en jättedjup grop.

Vinrankor brukar behöva en vintervila som åtminstone är såpass kylig att de tappar bladen och går in i vila under vintermånaderna.
bnegt
Vinstocken står redan på kruka och har gjort det under hela denna vintern på ett skyddat ställe där det varit cirka -10 som lägst.

Fick två från holland förra sommaren och har inte orkat göra något med dom tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon