Pernillus
[font="Century Gothic"][/font]
Jag anlade ett nytt litet land för perenner för ca 3 år sedan och lade i ny jord. Jag har inte jordförbättrat sedan dess så nu ser landet mer än lovligt skruttigt ut! En del perenner har fryst bort. Min fråga är: ska jag lägga kogödsel på eller vanlig jord? När jag ska sätta nya perenner ska jag då lägga kogödsel i planteringshålet eller jord?

Tacksam för svar på ett svamligt inlägg!
tomba
hej. vilka perenner har du där? och vilket läge är det på rabatten sol/skugga? samt vilken slags jordmån är det i rabatten? många frågor dunno.gif men utan svaret på dem är det svårt att svara korrekt sleep.gif
Pernillus
CITAT (tomba @ 16-05-2007, 12:12) *
hej. vilka perenner har du där? och vilket läge är det på rabatten sol/skugga? samt vilken slags jordmån är det i rabatten? många frågor dunno.gif men utan svaret på dem är det svårt att svara korrekt sleep.gif

Hej och tack för snabb respons!
Jaa du... vad har jag för blommor där måntro.... Klematis, luktpion är de enda jag kommer ihåg namnet på. Sen har jag ca 2 sorter till. Rabatten ligger i syd-västläge med mestadels sol och när jag anlade den lade vi dit matjord som jag ej har gödslat eller jordförbättrat sen. NPK-jord eller hönsgödsel....???
tomba
jordförbättra med kogödsel du bara om det är "påsskit" =välbrunnen kan du säkert lägga den i planteringsgropen om du rör om ett varv innan du kör ner rötterna i det. var noga med att vattna rikligt ngn vecka efter planteringen, klematis o pion gillar inte att torka ut. thumbdown.gif jag lägger ett lager gräsklipp ca.5cm på jorden under växtsäsongen för att tillföra kväve och hålla fuktigheten, det kan lätt torka upp i en rabatt som ligger i solen större delen av dagen. coolgleam.gif gillar man inte utseendet på gräsklippet kan man strö ett tunt lager jord på tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon