evagotty
Förra året odlade jag pumpor och fick väldigt mycket bladverk. Pumpor blev det några stycken, ganska stora.
Men jag vill hellre ha fler pumpor och lite mindre bladverk. Hur gör man då? Vet någon?

//evagotty
Åsa, mälardalen zon 2
Välja en sort som får små pumpor kanske? då blir det ofta fler frukter + ett ett lite mindre bladverk.

Storfruktiga sorter får ofta inte så många frukter och det går åt många blad för att försörja frukterna (det är bladen som fotosyntesar och samlar in näring) så mer frukter och lite blad finns det nog ingen sort som passar in på.
pleximaster
Min granne slängde ett antal dekorationspumpor i komposten. Tänkte inte mer på det, det blir väl kompost. Året efter la hon ut kompostjorden i alla sina rabatter. Hon fick massor av pumbor, överallt!!!! smile.gif smile.gif smile.gif

mvh plexi
evagotty
Tack för råden, jag ska följa dem. Till nästa år ska jag kolla lite andra sorter och i höst tänker jag mata komposten med
pumpa-rester!

// evagotty wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon