Full version: Skott från syren...
janra012
Var och grävde upp små rotskott från vackra vita bondsyrener igår. Fick i princip med mig den grova roten som kom från moderplantan med lite smårötter på. Satte ner dem senare och vattnade. Idag hänger alla blad och de ser ledsna ut. Hur optimerar jag deras etablering? Kommer de klara sig trots att de hänger eller är det kört?
Fenja
Ställ i skugga och håll fuktiga, de repar sig säkert. Du kan hjälpa dem med att sätta en plastpåse med hål över så håller de fukten lättare. Annars är det bra att låta nyuppgrävda rotskott stå i vatten några timmar innan man planterar dem.
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
CITAT (janra012 @ 16-05-2007, 12:03) *
Var och grävde upp små rotskott från vackra vita bondsyrener igår. Fick i princip med mig den grova roten som kom från moderplantan med lite smårötter på. Satte ner dem senare och vattnade. Idag hänger alla blad och de ser ledsna ut. Hur optimerar jag deras etablering? Kommer de klara sig trots att de hänger eller är det kört?

Du kan minska lite på bladytan tex ta väck den gedesta grenen. Men de kommer nog igång om ett par dar. Själv är jag ganska taskig mot mina plantor vad gällande vatten. De skall veta att det är rottillväxt som gäller!!
sqrulan
rolleyes.gif

Vita syrener är så vackra:Jag bytte till mej några kvistar som jag har satt

i sandblandad jord,hoppas på rötter:-)))
janra012
OK, tack för svaren! Nu har jag ju satt dem i jorden på plats sas och det är full sol... Det kanske var dumt, ska jag ta upp dem och kruka dem istället? Eller ta nya?
Stella-Polaris
CITAT (janra012 @ 16-05-2007, 13:10) *
OK, tack för svaren! Nu har jag ju satt dem i jorden på plats sas och det är full sol... Det kanske var dumt, ska jag ta upp dem och kruka dem istället? Eller ta nya?

Låt dom sitta där dom sitter. plocka väck de understa bladen så reper den sig snabbare. Om en vecka är de på G
För du planterade väl dem direkt?
janra012
Jaa, efter typ ½ timme eller så. De hann förstås torka till lite eftersom jag knappt fick med nån jord. De är små, de flesta bara med en pinne och typ 8-10 blad. Ska jag ändå repa bort blad?
Stella-Polaris
CITAT (janra012 @ 16-05-2007, 13:47) *
Jaa, efter typ ½ timme eller så. De hann förstås torka till lite eftersom jag knappt fick med nån jord. De är små, de flesta bara med en pinne och typ 8-10 blad. Ska jag ändå repa bort blad?

Låt dom vara. De repar sig .. Krisar det så brukar de släppa de understa. Har aldrig hört talas om ett misslyckande med små rotskott.. Om en vecka så kan du ta ett beslut om deras fortsatta existens.

Som grundregel i framtiden kan du ha: Lika stor krona som rot. Liten rot; klipp kronan
janra012
Tack för hjälpen :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon