skogstroll
Jag har noterat rätt många vinbärssnäckor i trädgården och särskilt i komposten där det är varmt o gott. Gör de skada i komposten och trädgården eller är de rätt ofarliga...? De ser ju ganska snälla ut... thanks.gif
KURT
Om man håller dem borta från grönsakslandet (sallad kål etc) så brukar de sedan inte göra någon skada på andra växter. Man borde nog prova att äta dem, men tillredningen är ju lite omständig.
skogstroll
jag är nog för blödig för att ta livet av dem.... kanske deportera dem till skogen nånstans innocent.gif
zaaritha
Vinbergssnäckor gör en hel del nytta också!
e_sedell
I komposten gör de ingen skada. Dock kan de ställa till det om det blir allt för mycket av dem i rabatterna.

I så fall rekomenderar jag preparatet "snigelfritt" eller någon liknande produkt. Den består delvis av ett järn salt. När niglarna äter dessa små pellets så får de en mättnadskänsla och kryper ner och gömmer sig. De kommer dock inte bli hungriga på nytt utan svälter helt enkelt ihjäl.

Ser ingen anledning att bekämpa sniglar innan de gör någon synbar skada.
Stella-Polaris
Vinbärssniglar??

Enkelt!!

Gör så här. Skaffa ett par meter hönsnät. Vik nätet dubbelt och naja ihop ena lång sidan samt den öppna kortsidan. Vik ut den öppna sidan så långt det går. Ställ nu nätet på grus och se till att det ligger dikt mot marken.

Plocka sedan 1 bärkasse Vinbärssniglar och släpp under nätet. Släng in riven sallad till dem, under en vecka, men inte mer än att allt är borta dagen efter. 2: a veckan ger du dem ingen mat. Efter två veckor tar du fram en stor spann fyller på till hälften med vatten, 1dl salt per l vatten, och 1/2 dl ättika per liter. i med sniglarna och låt stå 4-5 tim. skölj väl. Sedan över till stora saft grytan och koka. ha gärna i lite vinäger.

Upprepa detta ett par gånger under säsongen så minskar antalet Vinbärssniglar i komposten. 1 bärkasse motsvarar mer än 3000 spänn på krogen... Var rädd om din kompost : )
rosita
CITAT (zaaritha @ 17-05-2007, 22:03) *
Vinbergssnäckor gör en hel del nytta också!

Vilken nytta gör sniglarna egentligen? unsure.gif
KURT
CITAT (rosita @ 18-05-2007, 07:26) *
Vilken nytta gör sniglarna egentligen? unsure.gif

Om det inte fanns djur som åt upp allt som växte så skulle vi snabbt bli översvämmade av all växtlighet (prova att hägna in ett område så att inga djur (inte ens insekter) kommer år att beta!
skogstroll
igår såg jag att de smackade på maskrosorna, det kan de ju få flirting.gif
ingela 3113
Hej.
Jag är ny medlem, från Dalarna. Har bara haft några vinbärssnäckor förr om åren. Men nu, Jisses!!. Räknade härom kvällen,
slutade räkna vid 50 st. Det lustiga är att det är så olika storlekar på dom, alla håller sig ikring komposten. Vad gör de när
de ligger i ett knyte, oftast tre stycken?? Jag tycker att dom är riktigt vackra,de har aldrig ätit på något i mina rabatter.
KURT
CITAT (ingela 3113 @ 22-05-2007, 13:30) *
Hej.
Jag är ny medlem, från Dalarna. Har bara haft några vinbärssnäckor förr om åren. Men nu, Jisses!!. Räknade härom kvällen,
slutade räkna vid 50 st. Det lustiga är att det är så olika storlekar på dom, alla håller sig ikring komposten. Vad gör de när
de ligger i ett knyte, oftast tre stycken?? Jag tycker att dom är riktigt vackra,de har aldrig ätit på något i mina rabatter.

Det låter som om det hadlar om det "där med blommor och bin" .....
Lile
CITAT (ingela 3113 @ 22-05-2007, 14:30) *
Hej.

Jag har också trädgården full med snäckor.
Den enda växt som jag har märkt att de "äter på" är min iris. Bladen är fulla med hål.
Just i irisen kryllar det av snäckor, kanske det är deras BB blush.gif
Ewa L
Jag undrar också vad de gör för nytta. confused.gif

Jag har stooooora mängder av dem i min trädgård, och jag brukar oavsiktligt (ibland oavsiktligt med flit) trampa på dem. De är helt enkelt för många!

Och de äter definitivt på mina grödor!!! I övrigt har jag bara ett mindre antal skogssniglar, och de har ex.vis Hostorna som sina favoriter. Men snäckorna äter på fler saker men inte lika förödande.

Därför "odlar" jag även igelkott och groda i min trädgård i förhoppning om att de skall äta mycket sniglar/snäckor + mygg.
skogstroll
ja jag var välvilligt inställd till dem från början men nu har jag sett att de snaskar runt i rabatterna ranting.gif
noora
Jag hittade en vinbergssnäcka på rabattkanten runt min dragon. Jag vet inte vad den trodde sig kunna hitta för ätbart där eftersom dragonen verkar ha dött under vintern (det har i alla fall inte kommit upp något än), så jag slängde in den bland praktlysingen i stället. Praktlysing kan den få smaska på bäst den vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon