|
Soffipropp
16-05-2007, 11:27
Hej! jag har planer att sätta smultron som kantväxt i min rabatt, tror ni att det funkar? Och vet någon om det går att gräva upp vilda smutron o plantera i landet? Eller måste det vara uppodlade? Och om det går, vilket tid skall man göra det? Vill helst göra det så snabbt som möjligt, ääälskar smaken av smultron, finns inget som är mer sommar än den.
många frågor blev det.. tack på förhand!
Vilda smultron revar sig och är inte att rekommendera som kantväxt eftersom du snabbt kommer att ha dem i hela rabatten. Bröderna Nelson säljer fröer till revfria månadssmultron eller också kan du handla dem i en handelsträdgård. Kolla dock att det är en revfri sort du köper!! Mvh Fenja
Stella-Polaris
16-05-2007, 11:42
CITAT (Fenja @ 16-05-2007, 12:33)  Vilda smultron revar sig och är inte att rekommendera som kantväxt eftersom du snabbt kommer att ha dem i hela rabatten. Bröderna Nelson säljer fröer till revfria månadssmultron eller också kan du handla dem i en handelsträdgård. Kolla dock att det är en revfri sort du köper!! Mvh Fenja Off topic: Smultron dricka: Fyll en glasburk med smultron. Slå på upp till bredden. Låt stå 2 veckor och slå på flaska. Klart! Fyll sedan på burken igen, med samma bär, och låt stå ett halvår. Du har då fått smultron beska.. Tack för senast
Soffipropp
16-05-2007, 12:09
tack så mycket för hjälpen! Då ska jag åka o inhandla smultron efter jobbet! Men vad tror ni om att "sno" lite vilda plantor o plantera i ett dike vid huset? Fungerar det? Där spelar det ju ingen roll om de revar sig, det får gärna bli massor med smultron! Som sagt, man kan inte få för mycket av dom söta små bären..
Stella-Polaris
16-05-2007, 12:34
CITAT (Soffipropp @ 16-05-2007, 13:09)  tack så mycket för hjälpen! Då ska jag åka o inhandla smultron efter jobbet! Men vad tror ni om att "sno" lite vilda plantor o plantera i ett dike vid huset? Fungerar det? Där spelar det ju ingen roll om de revar sig, det får gärna bli massor med smultron! Som sagt, man kan inte få för mycket av dom söta små bären.. Funkar alldeles utmärkt. Det brukar till och med fungera att sätta dem i gruset...
CITAT (Stella-Polaris @ 16-05-2007, 12:42)  Off topic: Smultron dricka: Fyll en glasburk med smultron. Slå på upp till bredden. Låt stå 2 veckor och slå på flaska. Klart! Fyll sedan på burken igen, med samma bär, och låt stå ett halvår. Du har då fått smultron beska.. Tack för senast Brännvin? Testa annars att fylla en glasburk med smultron och täck med punch, låt stå 4-6 veckor, sila av och NJUT!!   Mvh Fenja
Stella-Polaris
16-05-2007, 13:49
CITAT (Fenja @ 16-05-2007, 14:45)  Brännvin? Testa annars att fylla en glasburk med smultron och täck med punch, låt stå 4-6 veckor, sila av och NJUT!!   Mvh Fenja Inga mer smultron recept tack. Det blir så jobbigt att plocka.. Bruka bli 3-4 liter 100m från huset. Helt rött på 30-40m
Soffipropp
20-05-2007, 11:47
Tänkte bara berätta att jag planterat massa plantor nu. Jag gick på tjuvrunda en kväll o plockade en stor påse full med plantor.. jag tror att hälften av dom tagit sig iallafall, jag tror att jag var lite för snål med rötterna, jag borde tagit med mer av dom. Men det ordnar sig! Finns så mycket fler plantor att hämta oxå.
Cassandra
20-05-2007, 21:52
Köp plant istället för att stjäla från naturen. Stjäl ni tagetes från kommunens krukor på torget också?
ingrid fuxwall
21-05-2007, 10:11
CITAT (Cassandra @ 20-05-2007, 22:52)  Köp plant istället för att stjäla från naturen. Stjäl ni tagetes från kommunens krukor på torget också? Tycker inte det går att jämföra att stjäla tagetes från kommunens krukor och gräva upp vilda smultronplantor. ingrid
CITAT (Cassandra @ 20-05-2007, 22:52)  Köp plant istället för att stjäla från naturen. Stjäl ni tagetes från kommunens krukor på torget också? Vad i himmelens frid skulle det göra om man tar lite smultronrevor i ett dike?!!  Har du vaknat på fel sida eller? Mvh Fenja
20th_century_fox
21-05-2007, 11:16
CITAT (Soffipropp @ 16-05-2007, 13:09)  tack så mycket för hjälpen! Då ska jag åka o inhandla smultron efter jobbet! Men vad tror ni om att "sno" lite vilda plantor o plantera i ett dike vid huset? Fungerar det? Där spelar det ju ingen roll om de revar sig, det får gärna bli massor med smultron! Som sagt, man kan inte få för mycket av dom söta små bären.. Egentligen måste man fråga markägaren innan man gräver upp plantor, annars bryter man mot allemansrätten eller nåt sånt. http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2052
Själv snodde även jag några smultrontuvor i helgen. Mitt inne i skogen, så det gick inte att låta bli! Tycker absolut det är skillnad mot att börja pilla i kommunens planteringar! Sen satte jag dessa som kantväxt i en nygjord rabatt... så jag har alltså gjort det man inte borde, med tanke på revor och spridning. Fast rabatten är rätt liten och jag får väl dra bort revorna efterhand, eller så kan smultronen ta över hela rabatten...  haha, älskar smultron, som ni förstår.
ingrid fuxwall
21-05-2007, 20:12
CITAT (Anna2 @ 21-05-2007, 15:16)  Sen satte jag dessa som kantväxt i en nygjord rabatt... så jag har alltså gjort det man inte borde, med tanke på revor och spridning. Fast rabatten är rätt liten och jag får väl dra bort revorna efterhand, eller så kan smultronen ta över hela rabatten...  haha, älskar smultron, som ni förstår. Så gjorde jag en gång för många år sedan och det ångrade jag sedan när revorna helt övertog kontrollen och jag inte hann med att hålla dem tillbaka. ingrid som ofta ger sig ut och gräver upp sådant som jag vill ha, men tar inte allt och givetvis inte inne på någon tomt eller stad
Cassandra
21-05-2007, 22:05
CITAT (20th_century_fox @ 21-05-2007, 12:16)  Egentligen måste man fråga markägaren innan man gräver upp plantor, annars bryter man mot allemansrätten eller nåt sånt. http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2052Precis. Det är lika brottsligt som att stoppa på sig smultron på Plantagen utan att betala.
Jag kanske är idiot... men var står det att jag inte får gräva upp smultronplantor? Det torde falla under lagen om fridlysning och smultron finns inte omnämnda där i någon form. Växter, utom träd, lavar och mossor som inte omges av fridlysning är tillåtet att gräva upp och ta med hem så vitt jag förstår om det gäller enstaka exemplar. Mvh Fenja
sqrulan
21-05-2007, 23:58
Men,man stjäl ju inte,man flyttar ju bara på dom  Dom är ju fortfarande kvar i "naturen"??? Min trädgård tillhör helt klart naturen!
CITAT (sqrulan @ 22-05-2007, 00:58)  Men,man stjäl ju inte,man flyttar ju bara på dom  Dom är ju fortfarande kvar i "naturen"??? Min trädgård tillhör helt klart naturen!  Jag håller med, jag räddade några planter blåsipper från bottniabanans härjningar tyckte de passade bättre i min rabatt än under cement senare skulle jag hämta resten men då var de skövlade.
Cassandra
22-05-2007, 09:35
CITAT (sqrulan @ 22-05-2007, 00:58)  Men,man stjäl ju inte,man flyttar ju bara på dom  Dom är ju fortfarande kvar i "naturen"??? Min trädgård tillhör helt klart naturen!  Vad bra! Då har du inget emot att jag kommer och gräver upp lite plant hos dig och flyttar den till min mark? Det är tillåtet att plocka blommor och bär - inte att gräva upp dem med rötterna.
Hämta en julgran får man inte heller utan lov.
sqrulan
22-05-2007, 10:41
jenniepennie
22-05-2007, 10:58
CITAT (sqrulan @ 22-05-2007, 11:41)  Bara nyfiken; vad är "imh"?
20th_century_fox
22-05-2007, 12:04
CITAT (Fenja @ 22-05-2007, 00:40)  Jag kanske är idiot... men var står det att jag inte får gräva upp smultronplantor? Det torde falla under lagen om fridlysning och smultron finns inte omnämnda där i någon form. Växter, utom träd, lavar och mossor som inte omges av fridlysning är tillåtet att gräva upp och ta med hem så vitt jag förstår om det gäller enstaka exemplar. Mvh Fenja Nej, det stämmer inte. Man får plocka bären på någon annans planta, ja, men inte gräva upp plantan för den tillhör markägaren. Det har inget med fridlysning att göra. "Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset." "I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan." Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare bero-ende av bast och kåda. Klart är att man inte får hugga ner eller på annat sätt skada väx-ande träd. Buskar nämns inte i lagen, men att till exempel ta en en-buske är knappast tillåtet. Att knacka loss sten ur berg eller hugga in sitt namn i berghällar kan ses som skadegörelse eller åverkan. " (från Naturvårdsverkets informationssida om allemansrätten)
20th_century_fox
22-05-2007, 12:11
Men som sagt, själv snodde jag en kaprifol som hade börjat växa på kommunens nerlagda kompost, men jag gjorde det självklart vid mörkrets inbrott så ingen såg mig he he
Cassandra
22-05-2007, 14:17
Tack 20th_century_fox för paragraferna. Det är, som jag har framfört i flera inlägg i tråden, högst olagligt. Nej granar får man inte hugga ner heller. Jag skulle inte drömma om att stjäla vare sig smultron eller gran. De är vackrast där de står naturligt.
CITAT (jenniepennie @ 22-05-2007, 11:58)  Bara nyfiken; vad är "imh"? kanhända ett uttryck för moralen?
Plocka en smultronutlöpare som inte rotat sig än. Det torde vara både moraliskt fint och lagligt. Om man inte skulle få plocka några vilt växande (icke fridlysta) blommor så bör allemansrätten verkligen förändras.
Finns väl gradskillnader i helvetet, att 'ta' ett par smultronplantor gör ju verkligen varken till eller från, om man däremot stjäl ett släpvagnsflak smultron för att sälja på torget så talar vi såklart om något helt brottsligt.
ingrid fuxwall
22-05-2007, 21:13
CITAT (Pirum @ 22-05-2007, 16:21)  Plocka en smultronutlöpare som inte rotat sig än. Det torde vara både moraliskt fint och lagligt. Om man inte skulle få plocka några vilt växande (icke fridlysta) blommor så bör allemansrätten verkligen förändras.
Finns väl gradskillnader i helvetet, att 'ta' ett par smultronplantor gör ju verkligen varken till eller från, om man däremot stjäl ett släpvagnsflak smultron för att sälja på torget så talar vi såklart om något helt brottsligt. Tycker du skrev precis det jag tänkte
"I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."
Mmm, gammal paragraf ja... inget om blommor eller bär... Och så undrar jag varför man i så fall reglerar "förbjudet att gräva upp" inom fridlysning om det inte är tillåtet? Verkar lite udda, för att inte säga överflödigt i mina ögon... Mvh Fenja
sqrulan
22-05-2007, 23:13
CITAT (jenniepennie @ 22-05-2007, 11:58)  Bara nyfiken; vad är "imh"? Det betyder inget mer här!Imh.. Men måste tillägga att denna tråd är onödig  ALLA vet detta redan,man formligen föds med detta ansvar. Men enstaka små plantförflyttningar sker  Oftast så sker det inte av ondo,utan av glädje och fördel för växten.
Susanne i Linköping
22-05-2007, 23:25
När det gäller fridlysningen är det väl så att inte ens markägaren får gräva upp det som är fridlyst, därav lagtexten. Vi andra får inte gräva upp någonting alls på annans mark.
fridlyst
10-02-2013, 19:19
Man får plocka bär, svamp, blommor, kottar, örter som är vilda men man får inte plocka bär, blommor, örter från odlade växter. Så... man får förmodligen plocka en bukett vilda smultronblommor (rev) utan att det är att ses som skadegörelse, stöld eller ett störande moment. Nu är tråden iofs rätt gammal men... :-) Kapitel 9, sida 56 - 57 i Allemansrätten - vad säger lagen; Bertil Bengtsson, ligger på Naturvårdverkets hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|