Sailor Pluto
Vet inte riktigt vad jag ska göra med den delen av trädgården g.gif ... Träden står på grannens tomt och är väl inte i vägen, men enligt mej så är det lite bekymmersamt. Om jag anlade rabatter ca 1,5 meter ifrån bamseträden, kommer då träden att sno all näring från perennerna? Vill ju inte lägga ner en massa tid på att gräva, förbättra jorden och plantera nya växter om det finns risk för att de tynar bort. Vad har ni för erfarenheter? Tar också tacksamt emot tips på allt som skulle kunna växa i det läget smile.gif (småsur jord, mycket skugga, mossa överallt, lerjord, z4-5).

Just nu ligger det en gammal rabatt ca 2,5 meter från träden, men i den växer det bara björksly ( ranting.gif ) och två olika irissorter. Björkslyet har trängt ut allt annat. Annars kunde jag ju ha tittat lite på de växter som fanns däri för att få reda på vad som trivs i det området... Så nu hoppas jag istället på många bra tips från kunniga personer smile.gif
olgak
Du kan ju bygga upp rabatter på höjden för att få bättre jord och förhållanden.

Det finns ju växter som trivs i sur jord och lite skuggigt och svalt, som rhododendron, då kan du också låta barren falla rakt ner i jorden och multna långsamt där, utan att det gör något, och sen ha någon snygg marktäckare omkring. Många perenner, och särskilt marcktäckande sådana, fungerar bra också i småsur jord/lerjord/allmänt tuffa förhållanden. Min favorit just nu är marktäckaren flocknäva, som finns i flera fina, svala färger (blekrosa, purpurrosa, kritvit).

Hur närheten till träden (1,5 m) påverkar t.ex. en rhododendronbuske törs jag inte säga, men jag gissar att det i så fall är vattnet trädet skulle lägga beslag på, näring kan man väl tillföra med lite extra gödsel om så är? Men flocknäva skulle trivas, det kan jag lova, träd eller inte smile.gif.
Sailor Pluto
Tack för ett bra svar! Glömde som vanligt bort att jag ens skrivit ett inlägg blush.gif . Tar gärna emot fler tips också, så ni vet smile.gif
Karrolina
Jag läste i en annan tråd eller om det var ett annat forum att tallens rötter letar sig upp i allt. Så om man anlägger en rabatt nära en tall är den snart full med tallrötter.

I den tråden jag läste handlade det om att komposten blev full av rötter och det kanske är mer bekymmersamt än rabatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon