Full version: Gratis mini-drivhus
Cassiopeia
Ville bara dela med mig av idén jag fick att man kan använda sådana här plastförpackningar som man köper cocktailtomater, vindruvor och jordgubbar i som någon slags mini-drivhus för frösådder. giggle.gif Inte så vackert kanske, men färdiga dräneringshål och lufthål och kanske ändå snyggare än småkrukor med plastpåsar över... Dessutom är de ju gratis om man ändå skulle ha innehållet. Vill man ha mörk "kruka" kan man ju bara sätta presentpapper eller något runt nederdelen.

Egorina
Jättebra ide, mycket billigare än att köpa färdiga minidrivhus. Så det är väl bara att samla på lämpliga askar till nästa vår.
Gillan
Håller med om att det måste vara en finfin ide´, för om jag inte missminner mig finns det utmärkta "lufthål" i dem också. Och skulle det inte finnas så är det ju bara att göra egna tummenupp.gif
Alba
Vilken bra ide.

Pet-flaska är också bra att driva upp en planta i.

Pet-flaska som växthus
aldo
Även grönsallad säljs ju i större "växthus " i en del affärer .....helt perfekta de oxå rose.gif
Fru Frö
Åååå vilken bra idé!
Jag ska börja samla direkt!

tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar använda de där större byttorna man köper bladspenat i här på ICA men det har blivit få sådana på sistone sedan ICA började sälja div. bladgrönsaker i lösvikt till ett billigare pris än de färdigförpackade produkterna.
ohlson
Även om man köper köttfärs i storfp. så brukar jag ex. diska ur och ex. sätta sallad osv i dessa.
rosita
Så här brukar jag använda pet-flaskorna:
[attachment=2706:18_juni_06_010.jpg]
titti49zon6
Ett annat bra tips är att ta tillvara förpckningen från smörgåstårta...aluminiumfat med plastlock tummenupp.gif
bra när man använder jiffypots - blötlägg i fatet, så fröerna och sätt på locket och vipps har du ett litet växthus
Jag brukar även använda det till ex. fuchsiastickilngar och pellissticklingar
Gitte
Vilka bra idéer ni har. Jag ska ta efter!! Verkligen. Var på Willab och tittade på småsaker (krukor, plastkåpor, minidrivhus etc) men det blir ju skräckdyrt eftersom man behöver så många! Gillar detta med återvinning faktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon