Elisabeth P
16-05-2007, 19:44
Jag ha precis kommit på att det vore kul att så lite grönsaker. Det jag helst vill odla är morötter, rädisor, sallad av olika slag, spenat, men anar att det är i senaste lagret? Inget av det har jag förgrott. Så hur gör jag? sår nu och chansar på att det går eller väntar till nästa år?
Sallad och purjo brukar man kunna köpa som små palntor, men annars?
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2007, 19:51
Inga av dessa är för sent att så och sallad brukar man så i omgångar (man brukar dock undvika att så under den varmaste perioden eftersom sallad inte gror vid för höga temperaturer).
Det är inte för sent att så rädisor och spenat heller även de kan man så i omgångar men man brukar undvika den allra varmaste perioden, ex. tidigt höstsådd spenat brukar bli jättefin.
Och inga av dessa du nämnt mer än purjo brukar man förgro, direktsådd är att föredra, faktum är att rädisor och morötter inte brukar bli lyckade ifall man försöker förkultivera.
(kan även tillägga att det inte heller är för sent att börja förkultivera squash och frilandsgurka utan att de faktiskt är ungefär nu det är ganska lagom att börja.)
Jag har ofta dåligt med tid så här års och har mer än en gång sått mina grönsaker en god bit i i juni...och det brukar bli skörd ändå, bara lita senare..
Elisabeth P
16-05-2007, 20:14
Åh vad kul då ska jag se vad jag kan hitta i helgen
Har just idag fått jättefina pallkragar, stort

än en gång Erica.
Fösta tanken när jag började jaga pallkragar var att ha något att förvara min småplantor i när vintern kommer. Men tills dess är det ju alldeles utmärkt att odla grönsaker i dem.