Full version: dahlia
hannae
finns ju jättefina i blomsterbutiken nu, så ska nog köpa med mig några hem.
om jag planterar ut dom i trädgården , kommer dom nästa år också?
Alexander-VG-zon3
efter en frost natt gräver du upp knölarna och förvarar dom svalt men torrt . sen i april gräver du ner dom igen
Stella-Polaris
Jag kan intet om det här med dalior.

Köpte förra året ett par krukor som jag satte ut. Tog upp dem och förvarade dem i svalt i källaren (efter en vecka på tidning). De var lite torra och skrynkliga när jag satte dem. Efter tre veckor och intet hadde hänt grävde jag upp en och tittade. Knölarna hadde då svällt och såg bra ut. Men nu är det snart 6 veckor sedan jag satt dem och inget har tittat upp. Är de så långsamma till att sätta igång?

Alexander-VG-zon3
ja dom är sena
Åsa, mälardalen zon 2
Sätter man dahliaknölar i krukor och ställer dem i rumstemperatur brukar något ha tittat upp efter 3-4v men sätter man dem direkt i marken lär man nog få vänta längre för så enormt varmt är det ju inte i marken.
troja
Jag sätter alltid mina dhalia knölar i mitt varm växthus i slutet feb början mars det är ca 12 grader i växthuset men dom börjar växa jätte snabbt innom en vecka ser jag grönt, jag planterar dom så att de sticker upp lite så man ser början på själva knölen när de har kommit upp en bit så fyller jag på med jord.
Mufflan
De tar tid på sig - men det är det värt, tycker jag, brukar sätta mina skyddat i krukor med fiberduk över för att senare plantera ut dom och behåller då fiberduken ett tag i fall det kommer någon riktigt kall natt - har just planterat ut ett gäng och rabatten ser ut som något ur en skräckfilm. Men det är det värt

Mufflan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon