Full version: Pioner som ogräs!
pleximaster
Jag har ett ilandsproblem av klass. Jag älskar pioner… men… När vi köpte vårat hus för snart tre år sedan fanns det flera stora pioner runt om i trädgården. Vi var tvungna att dränera om huset (ligger längst ner i en bäckadal) jag grävde upp och flyttade pionerna för att de inte skulle bli mos av grävskopan. Jag fick dock inte med alla bitar av pionerna och när vi jämna till marken spreds de runt om i trädgården. Nu kommer de upp lite varstans, nästa som ogräs. Jag har inte hjärta att klippa ner dem med gräsklipparen, de är ju pioner! Gräva upp dem förstör ju gräsmattan, vilken äntligen börjar hämta sig efter allt bygg och drän arbete. Hur vet man om dom klarar att bli uppgrävda? Har 20-25 småplantor som inte växer i rabatterna, har redan råkat ta ett par med Klippon… Råd? Vad göra… Klippa eller spara?

mvh plexi
vickeva
Spara, spara, spara!! inte kan man klippa ner pioner.... du kan säkert gräva upp dem och fylla igen hålen i gräsmattan, och sedan plantera pionerna, de är tåliga!!
Cathis
Jag håller med Vickeva. Spara. Jag har flyttat pioner och dom klarar sig
bra.

Dom du inte kan ta hand om själv kan du ju alltid ge bort yes.gif
Vi är många som gillar pioner biggrin.gif
pusillus
INTE KLIPPA NER!!! Skicka dom till mig biggrin.gif
Det kan väl vara värt att så i lite extra gräsmatta, pioner som är så vackra, du kan göra en pion häck runt en uteplats. Tänk att få sitta där o dricka sitt morgonkaffe en lördagsmorgon i juni,,,
stennie
Nej inte klippa ner!!! nono.gif rtfm.gif Gräv upp och ge eller byt bort med andra pion älskare yahoo.gif bravo.gif
olgak
Jag håller med tidigare skribenter smile.gif. Gräv upp dem. Laga gräsmattan. Du kan sätta dem i urnor så länge, där kan de ju få stå och växa till sig - tänk vilka bra presenter!

Jag promenerade på Waldemarsudde för ett par veckor sen, och där var det MASSOR av pionplantor överallt, i gräsmattan, var som helst, jag ville gräva upp, upp, men herregud, det är ju inte tillåtet laugh.gif, men ändå, vilken rikedom, tänkte jag.

(I o f s är jag en person som är rätt kallhamrad i sånt här vanligtvis, jag tycker att man får slänga allt man vill, för annars blir man ju överlupen av plotter. Men det här med pioner, det var svårt haha.)

Vilka sorter är det?
pleximaster
Det var visst som att svära i kyrkan! Man klipper inte ner pioner! smile.gif

Men alla kan andas ut, en forummedlem har erbjudit sig att gräva upp alla pionerna och fixa gräset mot att hon får dem, så jag lovar att inga pioner ska dö i onödan.

Vilken sort det är vet jag inte men de härstammar nog från några av de gamla här i trädgården. En planta som blommade i gräsmattan förra året (Ska få fortsätta få vara där) var en stor fylld rosa pion med mycket doft. Av denna typ har vi flera stora plantor i rabatterna så jag tror att de flesta småttingarna är de samma.

mvh plexi
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Om du får någon över kan du ju pm,a mej vi kanske kan byta med nåt!

Det vore roligt. flirting.gif
Elisabeth P
Säger det samma yes.gif Blir det över så kan jag alltid vara med och byta. Tyvärr bor du för långt bort annars hade jag ochså villigt grävt lite för pionerna shy.gif
pleximaster
Igår eftermiddag fick 20 små pioner nya hem. (Endast en gick hädan och det var vår dotter på 14 månader som vilje hjälpa till…) Har sparat en till "stennie" som vilje ha en. Det finns ev. 2-3 stycken till, om någon annan vill ha och råkar ha vägarna förbi Lund.

mvh plexi
Stella-Polaris
Gräv upp pionen i ett stort block. Pilla försiktigt av jorden. Ta en kniv och skär ett snitt grästorvan så du kan ta loss pionen. Tillbaka med all jord, kanske en näve extra, och lägg på grästorvan så den låg innan. Syns inte efter 1-2 veckor.

Eller så gör du som man fick lära sig i lumpen vid minutläggning. Ta en kniv och skär ett kryss utifrån pionen. Vik upp grästorven och ta upp pionen.
pleximaster
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2007, 09:35) *
Gräv upp pionen i ett stort block. Pilla försiktigt av jorden. Ta en kniv och skär ett snitt grästorvan så du kan ta loss pionen. Tillbaka med all jord, kanske en näve extra, och lägg på grästorvan så den låg innan. Syns inte efter 1-2 veckor.

Precis så gick det till! smile.gif

mvh plexi
Stella-Polaris
Minvarianten är igentligen lite manligare laugh.gif

Grävde pioner på en avstjälpningsplats igår. En måste varit där ett par år och låg kanske en meter ner bland jordblandade kvistar och grenar. Håöll på och fibblade men kom ingen vart så till slut körde jag ner handen och ryckte till. Upp kom en bit rot men ingen pion. Så höll det på och när jag till slut fick upp pionen så hadde jag 6 rotbitar med utvecklade ögon + en pion. Lär bli pion odlare jag oxå : )
pleximaster
En liten krukad pionplanta kvar…

mvh plexi

[attachment=2823:pion.jpg]
pleximaster
Sista pionen för den här gången är borta. Ska bo hos Catlady i Malmö.
Tack för visat intresse!

Plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon