Full version: Förvildad purjolök?
Stella-Polaris
För två veckor sedan var jag ute på grävarturne. På en vall vid en ödetomt (där jag får gräva) kom jag in i vad jag först uppfattade som frodigt gräs. Efter en stund upptäckte jag att det var lökar. Spaden direkt i jorden. Tyckte att själva löken såg konstig ut (vit) men hemma planterades den raskt (alltid kul att se vad som kommer upp)

I kväll tittade jag mig omkring i trädgården och såg att en höll på att gå i blom. Kollade då närmare på den och insåg att den såg ut som en miniatyr purjo (ca 1cm tjock) den smakade som en purjo men ändå inte riktigt vad man är van vid.

Har aldrig hört talas om förvildad purjolök om det nu är det.. Någon som råkat ut för det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det var inte någonting liknande Skogslök(kaip)??

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/allisco3.jpg

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/allisco.html

Är det inte den kanske du hittar rätt sort bland dessa som man ibland hittar i svensk natur

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/welcome.html
Stella-Polaris
Nej inte skogslök... Denna är identisk med en purjo. 1 cm tjock och 30 cm hög. skall ta en bild på den i morgon..
Stella-Polaris
Här kommer bilderna från landet...

[attachment=2762:P1010014.JPG]

[attachment=2761:P1010015.JPG]

Ja vad är det för lök??
Susanne i Linköping
Låt den gå i blom så är det lättare att se vad det är!
Tesa
Varför skulle det inte kunna vara kajp?
kajp fast på norska
Stella-Polaris
CITAT (Tesa @ 17-05-2007, 22:03) *
Varför skulle det inte kunna vara kajp?
kajp fast på norska

Nä men titta... nu ser det bättre ut!! Förra bilden där hadde den ju en stor lök så jag tänkte det var något annat. Stämmer oxå med att den växer på kulturmark, det var ju där jag hittade den.

Det kan nog vara denna.. återstår att se hur blomman blir..

"Vi vet også at bendelløken har vært brukt som medisinplante med styrkende, svette- og urindrivende virkning." Styrkande verkan!! det ni. Jag har tillgång till tusentals lökar om någon vill ha.. : )

Tack Tesa för din ihärdighet.. Jag sätter in ett foto när den blommar..
Fenja
Stella Polaris, om du har lust att skicka så är jag mycket intresserad! Jag kanske har något vi kan byta med till och med wink.gif
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 22:15) *
Nä men titta... nu ser det bättre ut!! Förra bilden där hadde den ju en stor lök så jag tänkte det var något annat. Stämmer oxå med att den växer på kulturmark, det var ju där jag hittade den.

Det kan nog vara denna.. återstår att se hur blomman blir..
"Vi vet også at bendelløken har vært brukt som medisinplante med styrkende, svette- og urindrivende virkning." Styrkande verkan!! det ni. Jag har tillgång till tusentals lökar om någon vill ha.. : )
Tack Tesa för din ihärdighet.. Jag sätter in ett foto när den blommar..

Skulle vara kul att ha skogslök hemma. Men du vet väl inte helt säkert vilken art det är innan den blommar? Kan man återkomma då och tigga till sig något exemplar?
Stella-Polaris
Som tidigare sagt, jag trodde först det var frodigt gräs jag gick i... måste finnas mer än 5000 lök på stället.

Bara säg till så fixar vi det...

Om det nu blir groddknoppar så är det hela lätt fixat med posten..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon