Full version: Växtidentifering!
Anma
Har hittat lite här och där, mest på områden mellan högväxta ängsmarken och skogskanten, en söt växt som jag nu flyttat in i min lund, grävt ner den på ungefär liknande ställe där den växt naturligt.

Växten liknar fänrikshjärta i bladverket, är nog något mörkare i färgen och inte lika tät rugge. ca 30-40 cm hög "bulle". Blommar med massor av ganska mörkt cerice nävaliknade blommor runt midsommartid. Ingen aning om hur länge blomningen pågår, hittade den när jag latade midsommarblomster förra året. Vilt finns den både i full sol och halvskugga.
Är det någon vild näva, eller något helt annat? Har tyvärr inga foton! Kameran är kvar ute på ön.
Immix
Stinknäva??? http://linnaeus.nrm.se/flora/di/gerania/geran/gerarob.html
Anma
Tror inte det, även om det är ganska likt. Färgen är mörkare cerise och blommorna kommer inte i så höga stänglar. De håller sig närmare bladmassan. Bladen är också lite fel form på.

Kollade vidare på sidan, blodnäva är mer lik men är inte säker på att det är den heller. Får spana in blomman ordentligt vid blomningen iår.

Nu har jag kollat på alla 14 nävor i sverige. Den liknar mest blodnäva, så det är nog den! tummenupp.gif
Stella-Polaris
Midsommarblomster???
skogstroll
jag har oxå nävor överallt i trädgården, ganska kompakta lite ludna och lila blommor på gång!
Anma
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 12:36) *
Midsommarblomster???

Nope, det har vi också mycket av, denna har mycket mer flikiga blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon