Full version: Gammal cornellhäck
E-ström
Hej!
Jag är alldeles ny medlem här och detta blir mitt första inlägg - hoppas jag får till det rätt;)

Vi bor i en marklägenhetslänga som omgärdas av en (troligen) 30 år gammal häck av cornell - den gröna varianten. Vår del av denna häck var ganska misskött när vi tog över och vi fick rådet att klippa ner den helt.
Nu är den nerklippt och det har väl börjat komma upp ett och annat litet "strå".
Jag skulle verkligen behöva tips och råd om hur jag ska göra nu för att försöka få denna häck att bli någorlunda snygg att se på.

Tycker inte själv att just cornellen är lämplig som häckväxt men nu är det sedan länge planterat en sådan.

Tacksam för all hjälp med detta "elände" till häck...

Hannele
CITAT (E-ström @ 17-05-2007, 10:44) *
Hej!
Jag är alldeles ny medlem här

Trevligt,
nu ger jag dej ett tråkigt svar, att här finns många bra kornellsvar:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=Se...ighlite=kornell

Du skulle frågat tidigare, inte efter. Det finns nästan inga buskar, som blir bra av att slaktas ner totalt.
(De är bara de som blommar på årets blommor, typ ölandstok, som tål det, ibland.)
E-ström
Hej Hannele och tack för ditt svar:) Det var inte alls tråkigt - bara välkomnade (tack) och informativt.
Ska sätta mig och läsa igenom länken du gav.
Det verkar som (på ditt svar) att vi fick ett felaktigt råd från de vi frågade...nå - skadan är redan skedd - häcken är nerklippt men det kommer nytt allaredan så vi får väl försöka göra det bästa av den:)
Annars blir det väl till att dra upp det som finns kvar och plantera nytt...

Nu ska jag förkovra mig i kornellen;)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon