Toloola
Hej,

planterade nyinköpta pelargoner i balkonglådor. Det är inga sticklingar, utan färdiga blommor köpta i butik.
Vattnade ganska rejält, men försökte ändå hålla jorden porös. Nu har bladen blivit alldeles mörkgröna och
fått mörka vinröda ränder, dessutom har alla blomknoppar vissnat.
Vad beror det på? för mycket vatten?

Åsa, mälardalen zon 2
Vinröda ränder på blad brukar pelargoner få som står för kallt (har du dem utomhus dygnet runt? Vilken växtzon? Har du dräneringshål i blomlådorna?).

Toloola
Hej,

tack för svar! Bor i Bromma Stockholm, men kanske är det fortfarande för kallt på nätterna,
ska nog ta in blommorna på kvällen.

Våren har ju inte direkt varit alltför varm ännu.

Mvh
Tuula
Åsa, mälardalen zon 2
I stockholmstrakten är det för kallt för pelargoner utomhus, speciellt de där bortskämda man hittar i handeln som vuxit i perfekt klimat i växthus brukar vara känsliga för dåligt klimat. (Jag bor också i stockholmstrakten och jag har precis börjat vänja mina hemodlade pelargoner vid lägre temperatur, så en del har fått flytta ut i inglasat uterum som inte blir speciellt kallt om natten)
freddie
Jag sätter oftast ut mina pelargoner på balkongen i slutet på mars-början april och sedan låter jag dem stå (zon 1). De blir rödaktiga i färgen men klarar sig fint. Jag tror till och med att de upplevt flera frostnätter. Nu står de ju skyddat intill väggen, men jag upplever att de är mycket tåliga. Man skall vara fösiktig med att vattna dem för mycket (gäller pelargoner rent generellt oavsett de står ute eller inne).
Alexander-VG-zon3
mina ska med åka ut nästa år i början-slutet av mars . dock ska jag skydda dom för frost .
och mörka ringar får jag även på dom som står inne .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon