Full version: Vad är nu detta?
Stella-Polaris
Inför ett stort jubileum Sabbade man totalt ett otroligt snyggt bestånd av denna växt. Detta troligtvis för att de ej var utslagna. Beståndet var nog minst 40 år gammalt och ca 4-5 meter högt. Växte mellan två riktigt stora och fina rhodedenron som bakgrund till en staty. Beståndet ersattes med ett par små rhodedenron och två små järnekar. Idag ser det för J***t ut men några rötter verkar ha överlevt så kanske de kommer tillbaka.

Nåväl, jag lyckades smita åt mig en uppdragen rot som jag delade och planterade. Hadde länge undrat vad det var och tyckte de var snygga. Bladen var stora, runt 10cm på bredden, kanske mer, och stammarna hadde dålig förgrening men var destå fler. Höjd 4-5m

Självtycker jag att det skriker Tilia om dem men jag kan inte hitta något på nätet.

[attachment=2698:P1010027.JPG]

[attachment=2699:P1010028.JPG]

Vad är det????
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som lind jag.
Stella-Polaris
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-05-2007, 11:32) *
Jag tycker det ser ut som lind jag.

Ja tycker oxå att det ser ut som en Lind (Tilia) men vilken? Har alldrig sett ett liknande bestånd som denna kommer ifrån.

En tanke har slagit mig och det är att beståndet helt enkelt var rotskott av vanlig lind. De kan ju få stora blad och ha grönaktiga stammar. Men det fanns inte ett spår av någon stubbe i beståndet och växten är helt klart planterad där. Dessutom var stammarna för grova för att inte börjat förgrena sig mera.

Nej, Jag tror på någon Tilia variant av något slag..
Boxer
Skogslind – kala bladskaft och sköra nästan släta nötter
Bohuslind – håriga årsskott och håriga bladskaft. Blommar tidigare än skogslinden. nötterna är hårda med fem tydliga åsar
Parklind – hybrid mellan skogslind och bohuslind med kala bladskaft och hårda nötter
Stella-Polaris
Växtsättet var inte trädlikt så jag tror inte på dessa..
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland beskär man lind den kan ju t.o.m användas i häckar och då blir ju aldrig växtsättet speciellt trädlikt.
Stella-Polaris
Åkte förbi beståndet nyss och tog ett par bilder på resterna. Måste bara ladda batteriet så kommer dom. Räknade årsringar på två kvarvarande stubbar 1/ 4 cm diameter 14 år 2/ 8 cm diameter 16 år. Beståndet var 4-5 m och ej toppkapat innan man tog ner det.. Detta rimmar illa med vanlig lind.

Beståndet såg ut som Gigantiska stubb skott av lind men ändå inte...
Stella-Polaris
Här är bilder från beståndet.

Denna stubbe 8cm i diameter och 16 synliga årsringar 2 åriga stubbskott
[attachment=2708:P1010006.JPG]

Som synes är stubben grön... 2 åriga stubbskott

[attachment=2707:P1010002.JPG]

[attachment=2709:P1010009.JPG]
jegi
Det här kan vara helt fel, men jag får en känsla av klätterhortensia.
Stämmer dock inte riktigt med den gröna stammen och de breda bladen...
e_sedell
Lind är det nog, men frågan är vilken. Det finns en himla massa sorter. Tror inte det är av så stor vikt vilken det är, igentligen?
Stella-Polaris
Den är så pass avikande så Lind är inget bra namn.

Själv vore jag inte förvånad om det är något helt annat. Växtmönstret, i sicksack, borde kunna ge en ledtråd. Kommer inte ihåg vad man kallar det på fint språk.. Grön stam och få grenar.. Ok Löven ser ut som lind men resten aviker...

Jag är normalt bra på träd och ibland kan man bli lurad. Men detta är defenetivt ingen vanlig lind..
e_sedell
Sågtandad.

En lind med sågtandade blad.

Färgen på barken varierar ju mellan olika sorter.
Stella-Polaris
CITAT (e_sedell @ 18-05-2007, 21:10) *
Sågtandad.

En lind med sågtandade blad.

Färgen på barken varierar ju mellan olika sorter.

Jag menade grenarnas struktur.. Jag tror oxå att det är en lindart men vilken?? Har letat som en galning på nätet men gått bet.. Det är defenetivt inget "Skogsträd" utan en trädgårds/park växt.

Har aldrig sett denna art något annat ställe. Tror att den är ovanlig..
Piccante
Jag har kollat i alla floror jag har och ingen flora har med mer än 3 arter lind! Verkar inte finnas så många förvildade eller kvarstående arter av utländska och odlade lindar. Antingen är det något jätteexotiskt eller så är det en av de inhemska ändå.

Både bohuslind och parklind är ju vanligare som odlade än som vilda. Så de är ju inga arter som man ser ute i naturen direkt men kan förekomma i odling. Enligt min nyckel till träd och buskar så kan man förutom att se på nervaturen på bladen även se skillnad på håret i nervvinklarna på bladens undersida. Så ta ett blad och studera på nära håll. Den liknar mer parklind än bohuslind tycker jag iaf. Parklind skjuter dessutom rotskott, stämmer det med växtsättet?

Lycka till med Tilia mysteriet!
e_sedell
Det finns runt 25-talet sorter i odling. Frågan är bara vilka som är fröäkta. Om nu det här är en fröplanta, vilket jag förmodar, så är det inte säkert på att den passar helt in i ramen för någon av sorterna.

Jag jobbar på en plantskola med en större trädodling (Billbäcks). Vi har run 15 sorter Tilia i odling. Alla vegitativt förökade.

Stella-Polaris
CITAT (Markus_H @ 19-05-2007, 00:50) *
Jag har kollat i alla floror jag har och ingen flora har med mer än 3 arter lind! Verkar inte finnas så många förvildade eller kvarstående arter av utländska och odlade lindar. Antingen är det något jätteexotiskt eller så är det en av de inhemska ändå.

Både bohuslind och parklind är ju vanligare som odlade än som vilda. Så de är ju inga arter som man ser ute i naturen direkt men kan förekomma i odling. Enligt min nyckel till träd och buskar så kan man förutom att se på nervaturen på bladen även se skillnad på håret i nervvinklarna på bladens undersida. Så ta ett blad och studera på nära håll. Den liknar mer parklind än bohuslind tycker jag iaf. Parklind skjuter dessutom rotskott, stämmer det med växtsättet?

Lycka till med Tilia mysteriet!

HeHe

jag dammade oxå av min gamla Krook-Almqist men det hjälpte föga..

Det är INTE Skogs, Bohus eller parklind.

Funderar på att skicka ner en gren till Alnarp. Håller just nu att försöka få tag på ett foto på hur beståndet(planteringen) såg ut.
Stella-Polaris
De lindar som växer vild i Sverige är ofta vegetativt förökade. Linden har svårt med frösättningen, och bra grobat frö kommer oftast bara under bra varma år, eftersom det är ett träd tillhörande värmetiden.
jegi
Efter närmare eftertanke, glöm det jag skrev om klätterhortensia...

Okej, kollade lite i Botanica och tydligen finns det 45 arter av lind.
Det finns en som heter svartlind (Tilia americana), vilken har gröna grenar och bladen är upp till 15 cm långa med tandad kant. Finns odlad i Sverige.
Vad tror du? Huvet på spiken den här gången då?
Stella-Polaris
CITAT (jegi @ 19-05-2007, 11:36) *
Efter närmare eftertanke, glöm det jag skrev om klätterhortensia...

Okej, kollade lite i Botanica och tydligen finns det 45 arter av lind.
Det finns en som heter svartlind (Tilia americana), vilken har gröna grenar och bladen är upp till 15 cm långa med tandad kant. Finns odlad i Sverige.
Vad tror du? Huvet på spiken den här gången då?

Är det siten Botanica du varit inne på och tittat? Hittade en site med det namnet men kunde inte hitta någon artförtecking eller foton. Om site är jag tacksam för adress.

Tilia Americana är ett stort träd. Dessutom rimmar namnet dåligt med en lind som har grön stam. Bladen är dock snarlika och ev kan det ju vara en hybrid av Americana
jegi
Nej, uppslagsverket Botanica. Det nämns att unga grenar är gröna och då tänkte jag mig att en ung stam som på dina bilder också borde ha grön stam; det är ju inget ovanligt i och för sig.
Big Gardener
Det lönar sig knappt att försöka diskutera artbestämning av en så ung lind. Släktet Tilia är ett av det mest svårbestämda lignossläkten vi har och att utgå från unga stamskott är ganska dödfött eftersom bladens och knopparnas adulta och juvenila fas skiljer sig enormt mycket från varandra. Däremot kan olika lindarters juvenila bladfaser vara oerhört lika, vilket försvårar det ytterliggare.

Inte ens friväxande fullvuxna träd med fruktställningar är alltid helt lätta att bestämma, tro mig, jag har inventerat åtskilliga kvadratkilometer park. Utan att ha sett trädformen, fruktställningar och adulta blad skulle jag inte ens vågat mig på en gissning. Saken gör det inte lättare av att det råder en hel del namnförvirring bland de 25-tal sorter som e_sedell nämner. Jag rekommenderar ett faktablad från Gröna Fakta (7/2001) som skrivits av Rune Bengtsson, den främsta lindexperten vi har.
Stella-Polaris
Har hittat en Tilia nyckel på nätet. Tyvärr räcker inte infon till, utan jag får vänta på blomming, vilket kan ta sin tid.

Nåväl, jag har 4 st tillsynes välmående exemplar i trädgården. Tiden lär ge mera svar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon