Full version: Myror i plommonträd
Nina65
Planterade ett plommonträd förra sommaren. Det har vuxit rätt bra sedan dess. Men här om dagen fick jag se att det kröp omkring små myror i trädet. Så även några bladlöss ( små gröna ).

Är detta skadligt för trädet ? Hur får jag bort både myror och löss ?
Cilla
Myrorna hjälper som bekant lössen, och de lyfter också upp dem i trädet ibland även om de kan komma dit själva. Du kan hindra dem genom att sätta dit en limring, sök med det ordet i denna avdelning så ser du.

I ett nyplanterat plommonträd brukar det gå bra att hålla lössen stången genom att lägga handen bakom angripna delar och spola med vattenslangen några gånger på försommaren. Men man behöver inte alltid göra så mycket, det är först när du ser att trädet börjar förlora avsevärda delar av bladmassan som det börjar bli bekymmer för trädet. Plommonträd brukar tåla sina vanliga lussorter ganska bra.
Johanna V
Vårt plommonträd var kraftigt angripet av myror och bladlöss. Så kraftigt att det som sexåring ser ut som 3-4-åring. Vi läste detta med att sätta upp limringar och vid bladsprickningen duscha trädet med ett preparat innehållande pyretrum.
Än så länge har vi inte sett till någon myra eller bladlus.
KURT
CITAT (Johanna V @ 18-05-2007, 13:06) *
Vårt plommonträd var kraftigt angripet av myror och bladlöss. Så kraftigt att det som sexåring ser ut som 3-4-åring. Vi läste detta med att sätta upp limringar och vid bladsprickningen duscha trädet med ett preparat innehållande pyretrum.
Än så länge har vi inte sett till någon myra eller bladlus.

Det är ju bra, och ganska enkelt, att hålla myrorna borta. Men att spruta mot bladlöss utomhus (oavsett om man sprutar såpa, pyretrum eller någit värre9, är sällan meningsfullt. Naturen klarar oftast av det bättre själv (speciellt om man hjälper till och avlägsnar myrorna) , senare på säsongen hinner ju bladlössens fiender (andra insekter samt fåglar) i kapp. Sprutar man så dödar man oftast också andra insekter. Inomhus kan man dock behöva spruta, eftersom bladlössen inte har andra fiender inomhus.
Maria i Helsingborg
Ja, i år har vi också satt upp en limring/papper, blev tokiga på alla myror och löss. Det har fungerat toppen. Inga djur så långt ögat kan se.
Nu ska vi bara se om vi kan få någon frukt också confused.gif
Johanna V
CITAT (KURT @ 18-05-2007, 14:26) *
Det är ju bra, och ganska enkelt, att hålla myrorna borta. Men att spruta mot bladlöss utomhus (oavsett om man sprutar såpa, pyretrum eller någit värre9, är sällan meningsfullt. Naturen klarar oftast av det bättre själv (speciellt om man hjälper till och avlägsnar myrorna) , senare på säsongen hinner ju bladlössens fiender (andra insekter samt fåglar) i kapp. Sprutar man så dödar man oftast också andra insekter. Inomhus kan man dock behöva spruta, eftersom bladlössen inte har andra fiender inomhus.

Bra att du sa det. Tidigare i vår visste jag inte riktigt och jag tänkte att jag kör med alla medel för att få bukt med bladlössen.
Ska tänka på det nästa gång.
Nina65
Tack,,,,alla,,,för era svar.
Jag ska kolla upp detta med limring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon