|
Stella-Polaris
17-05-2007, 14:13
Att gräva upp växter är inte bara billigt det är kul oxå..
Nu tänker alla på ödetomter, komunala planteringar, tjuveri och liknande. Faktum är att det finns mycket bättre ställen att gräva på och ingen har något emot att man gör det. Spade, spann med vatten (tvätta rötterna så man inte får hem mördarsniglar) och åk ut. Ställerna man skall leta växter på är väl utmärkta längs våra vägar.
Här kommer foton från dagens grävartur. Den var ok, hittade lite kul växter men inget direkt upphetsande. Hoppas det blir en trevlig tur..
Färdig att plantera .[attachment=2710:P1010014.JPG]
Får slåss med kirskålen [attachment=2711:P1010013.JPG]
Se upp var du sätter fötterna [attachment=2712:P1010012.JPG]
Har redan [attachment=2713:P1010015.JPG]
Man kanske skulle ha fler? [attachment=2714:P1010016.JPG]
vad är nu detta? [attachment=2715:P1010018.JPG]
Gräva eller icke gräva, är frågan [attachment=2716:P1010019.JPG]
Aj då dessa åker med hem [attachment=2717:P1010020.JPG]
Hjärnblödning vad är detta?? [attachment=2718:P1010023.JPG]
Fortsättning följer
Stella-Polaris
17-05-2007, 14:27
Användbar. Har bara en och här fanns 5 till [attachment=2719:P1010024.JPG] Ogräs eller? [attachment=2720:P1010025.JPG] Kul kombination. Kolla noga!! [attachment=2721:P1010027.JPG] Näää dom kommer inte med hem. [attachment=2722:P1010028.JPG] Vild eller tam? [attachment=2724:P1010029.JPG] Inte en aning om vad det är?? [attachment=2725:P1010030.JPG] Vet inte. men ser för bra ut för att lämmnas.. [attachment=2726:P1010031.JPG] Ytterligare en för mig okänd. kan vara vild. [attachment=2727:P1010032.JPG] Hit skall ni åka!!!!!!!!!!!! [attachment=2728:P1010011.JPG] Hoppas det var en trevlig tur...
Spännande att leta och ibland finna något man vill ha. Gjorde detsamma för några år sedan..fast bara runt om vår stora tomt mot skogen. Hittade Stormhattar,Vivor, Pioner och vackra grässorter jag inte har namnen på längre...små träd...+ ekar i massor!!! ( stället vi bodde på heter Ekhammra så ekar fanns det  ) De tog sig fint och lyckan var total då de till slut rotade sig!
Kul! Bild: vad är nu detta? Kanske en gulbladig mattram? Eller en renfana? Den du kallar: Hjärnblödning vad är detta?? Tror jag är en praktlysing. Den du skriver så här om: Vet inte. men ser för bra ut för att lämmnas.. Har blad som påminner mycket om såpnejlikans. Mvh Fenja
Stella-Polaris
17-05-2007, 19:45
Såpnejlika???? trevligt, låt hoppas på det. skall plantera den jämte min utomhus dusch!!!!
Limeblossom
17-05-2007, 19:58
Såpnejlika....kanske, jag tittade just ut på mina men tyckte dom var rundare i bladen. Bortsnejlika brukar vara smalare i bladen men några av mina såg precis ut sådär. Jag hoppas på borstarna, dom är mycket trevligare, inte lika aggresiva  Låt oss få veta senare. Själv så har jag nyss hämtat hem daglilja från en gammal avstjälpningsplats  Roligt att fynda på det viset tycker jag! Förresten....den med rosa blomma som du trodde var vild, är inte det jordrök=ogräs?
Stella-Polaris
17-05-2007, 20:04
Borstnejlika?? Hmmm mitt hår ligger normalt runt 3mm så jag hoppas på såpnejlika som är mer användbar... Daglilja?? har jag alldrig hittat...
lyckero
17-05-2007, 20:26
Ett sådant ställe har jag också! Funderar ibland på att sätta upp en egen skylt - gräsklipp och överblivna växter mottages gärna! och så adressen till min kompost. Har gjort en hel del fynd över åren - dock inte några pioner... Ett av mina finaste "hittebarn" blev en kniphofia, tidigare försök har misslyckats totalt, men denna frodas. Kanske skulle vi samla adresserna till dylika "gratisplantskolor"????????? Lyckero
Stella-Polaris
17-05-2007, 20:31
CITAT (lyckero @ 17-05-2007, 21:26)  Kanske skulle vi samla adresserna till dylika "gratisplantskolor"????????? Lyckero Det är bara att stanna och kolla när man ser en skylt med "Avstjälpning förbjuden" Det är där folk slänger. Logiskt och lätt som en plätt!! Kniphofian blev jag lita avundsjuk på, något så häftigt har jag alldrig hittat!! Hela Sverige är skyltat!!!
"vad är nu detta" tycker jag ser ut som renfana...har ryckt ett antal såna..
CITAT (lyckero @ 17-05-2007, 21:26)  Ett sådant ställe har jag också! Funderar ibland på att sätta upp en egen skylt - gräsklipp och överblivna växter mottages gärna! och så adressen till min kompost. Har gjort en hel del fynd över åren - dock inte några pioner... Ett av mina finaste "hittebarn" blev en kniphofia, tidigare försök har misslyckats totalt, men denna frodas. Kanske skulle vi samla adresserna till dylika "gratisplantskolor"????????? Lyckero gogglade på kniphofia,blev så avundsjuk så jag hmmmm.
Märta-Linnéa
18-05-2007, 07:30
Men vad kul! Jag tror jag vet ett par sådana ställen här i närheten. Ska genast dit med spaden...
Limeblossom
19-05-2007, 08:31
Jag har en jättestor plats där det växer allt möjligt tex kornell, vinbär, häggmispel, brudspirea, vildrosor, krollilja, akleja, studentnejlika,pepparrot, rabarber, och ibland fyndar man, som tex dagliljan. För flera år sedan såg jag dagliljan men det gick inte att gräva upp den då för den växte i en stor rishög som hade förmultnat nu. Och vips var jag där med spaden  Men jag lämnade faktiskt två minder exemplar. Jag spanar alltid in diken och gamla komposthögar  Även innan jag fick egen trädgård.
Stella-Polaris
19-05-2007, 19:51
CITAT (Märta-Linnéa @ 18-05-2007, 08:30)  Men vad kul! Jag tror jag vet ett par sådana ställen här i närheten. Ska genast dit med spaden...  Hittade du något?
Snöflinga
21-05-2007, 16:08
Om man vill ha många blommor i sin trädgård och inte har kistan full med guldpengar  så är mitt tips att samla frön från perenner, även ettåringar, lätt som en plätt ...
 för en god idee, i lördags ösregnade det och jag och min femåriga son skulle ut så vi tog spade och kassar,, skattletning med mamma,,, fast det ös regnar måste man ut det finns ju bara dåliga kläder inget dåligt väder  men för att motivera femåringen så var det skattletning,, jag ritade en pirat karta,, "helt efter fantasin,, osså gav vi oss iväg,,hmmm vi skulle alltså gå till avstjälpning förbjuden,, för den ideen fick jag ju här .. Jag fick smuggla fram och ner lite godis skatter då vi grävt och letat,, men jag hittade ,skatter en ros,, ng lökar hosta ja ngt mer,ja ska kanske fota så får ni se,, för jag vet nog inte vad allt var,, återkommer med bilder.  vilken kul idee tackar
Nu har jag utökat perenn beståndet, kostade bara lite grävning och rensning... Toppen ide! / Wilma
Blomstertanten
29-05-2007, 09:53
Ja tänk vilka fynd man kan göra !   Denna roddis och en likadan hittade jag på en komposthög för några år sedan. De planterades och förde en tynande tillvaro i "min" körsbärslund, så de fick flytta till grannens slänt förrförra sommaren. Våren efter kom den här blomklasen Och i år blommar båda med massor av blommor !  Attans att jag gav bort dom !  Fast jag kan ju njuta av dom från min balkong Har till o med hittat en pionrot en gång. Men den har inte velat blomma ännu, men jag väntar med spänning på att få se hur den ser ut Just nu har jag span på en vinbärsbuske som jag tänkte gräva upp och funderar på om jag har nånstans att sätta spireabuskar.
Ophelia
29-05-2007, 18:53
Javisst kan man hitta en hel del på sådana stationer. Det görs ju inventeringar nedåt någonstans på just sådana ställen. Har varit inne på någon sajt där man varje sensommar gör inventeringar på samma ställen och att detta pågått varje fall sedan 2001. Minns bara inte var jag hittade det
 mina fynd ifrån en regning lördag..[attachment=3385:ros_hittad_maj07.jpg] en ros kan detta kanske bli? [attachment=3386:gräv_tur...lltistel.jpg] bolltistel tror jag? [attachment=3388:lök____v..._hittade.jpg] ja detta var några lökar med lite risiga blad,, spännande! tackar för ideen,, måste bara göra det fler gånger, det låg en fin hosta på en plats men den behöver jag bil för att få hem,, oj sista bilden skulle inte vara här men kan inte få bort den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|