Isa2000
Förra sommaren tog jag ett skott från min mosters blomma och det har gått rätt bra. Nu börjar den dock sloka med bladen, vissa blir alldeles mjuka och sladdriga. Vet inte om jag vattnar den för mycket. Tror inte det eftersom jag vattnar den max tre gånger i veckan, och då rätt lite åt gången.. Skulle gärna ta emot lite tips på vad jag kan göra och om det är någon som vet vad blomman heter skulle det vara jättekul att få veta! smile.gif Den får små rosaröda "taggiga" blommor, men tyvärr har den ännu inte blommat hos mig. sad.gif

Tacksam för svar!

Just det, den kommer från mallorca från början. Min moster tjuvade med sig ett skott på en charterresa för typ 30 år sedan biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Aptenia cordifolia = hjärtreva och den ser ut att sitta i för liten kruka jag har läst någonstans att den måste ha en kruka som är runt 20cm djup för att må riktigt bra, så djup kruka sitter inte mina i men nästan. +Detta är en växt som vill ha ljust + gärna lite svalare det är ju egentligen ingen inomhusväxt den föredrar utomhusvistelse men den måste övervintra inne i sverige så många minusgrader klarar den inte, inomhus under vintern vill den ha det ljust och gärna lite svalare (den överlever dock även vid normalrumstemp men den brukar se ganska risig ut då).

Mina hjärtrevor har flyttats ut i det inglasade uterummet det blir inga minusgrader där och växterna trivs bättre där än inomhus.

Växten är lätt att ta sticklingar på.
Isa2000
Tack för hjälpen! thanks.gif

Då planterar jag väl om den och ställer ut den på balkongen då. Som tur är (?) är det ruskigt kallt i min lägenhet på vintern, kanske därför den inte börjat se risig ut förräns nu.. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon