Full version: Vad kan detta vara?
Lena zon 5
Hej!

Har riktigt otur eller vad det nu kan vara i år med mina blomplantor. De har fått lite all möjlig ohyra och igår upptäckte jag något nytt på några clarkia plantor.

Har ingen aning om vad det kan vara. Bladen blir som angripna, verkar vara från ovansidan bladen. Det blir som fläckar där bladets yta (på ovansidan) är "bortnött" och så är det som svart längst ut på kanterna. Har tittat noga men kan inte se något röra sig på bladen.

Bifogar en bild som tyvärr är suddig men kanske syns det litegrann iaf.

Mvh Lena

Åsa, mälardalen zon 2
Har du ställt plantorna i riktigt soligt läge?? Det där tycker jag ser ut som solskador.
Lena zon 5
Hej Åsa!

Tack för att du alltid svarar :-)

Ja, nog står de soligt. Jag har dem ute i mitt växthus men det verkar bara vara den här sorten som får sådana blad.

Mvh Lena
Lena zon 5
Hej igen!

Kom på att det med solen kanske inte stämmer. De 4-5 dagarna innan detta blev på bladen var det mulet och regnigt varje dag så någon sol fick de inte.

Så om någon har någon annan idé så berätta gärna!

Mvh Lena
e_sedell
Skulle kunna va trips. De sitter på undersidan, men ger ändå dessa effekter.

Eftersom det är runda små skador, som stänk nästan, så kan solen uteslutas. Den ger större fält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon