Suz
Börjar med att säga hej, jag är ny både här och vad gäller att odla själv i större utsträckning.

Jag har en kruka inne med lite olika basilikasorter bland annat Piccoline, och den liksom går av längst ner mot jorden. Det är nån ohyra på den, stjälkarna ser liksom uppätna ut. Jag har kollat och hittat dels bladlöss på jorden, inte på växten (?) och små vita "bladlöss" som jag inte vet vad det är. Har sökt här på forumet och läst om "Sorgmyggor" tror jag det heter och det finns småflugor runt plantorna med. Läste om tipset att sätta vitlök intill plantan och har nu gjort det. Finns det nåt mer att göra?? Finns det chans att de övriga plantorna i krukan klarar sig? (De är ännu inte angripa)Jag har isolerat krukan från den övriga odlingen.

Sen har jag ute i kökslandet en Ananassalvia som inte mår helt bra. Den har hål ibladen men jag kan inte hitta något annat i landet än rödmyror. Vad kan det vara? dunno.gif Även Koriandern ser hängig ut. De övriga Salviorna mår bra och likaså de andra örterna ute.

Åsa, mälardalen zon 2
Korianderna har jag iallafall ett svar på: Det är för kallt för den växten ifall du har den ute, denna växt vill ha värme det är fortfarande ganska kallt i marken och på natten i stockholmstrakten.

Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-05-2007, 18:46) *
Korianderna har jag iallafall ett svar på: Det är för kallt för den växten ifall du har den ute, denna växt vill ha värme det är fortfarande ganska kallt i marken och på natten i stockholmstrakten.

Okey..Tack! Jag läste att man kunde så på friland redan nu. Tur jag sprarade ett par plantor inne då rolleyes.gif
Man lär sig!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Suz @ 17-05-2007, 19:30) *
Okey..Tack! Jag läste att man kunde så på friland redan nu. Tur jag sprarade ett par plantor inne då rolleyes.gif
Man lär sig!

jo fröna ja kan du så ute nu men dom gror ju sen när det blir varmt nog för dom . dom gror ju inte direkt för det är för svalt
Suz
CITAT (flaxss @ 17-05-2007, 19:39) *
jo fröna ja kan du så ute nu men dom gror ju sen när det blir varmt nog för dom . dom gror ju inte direkt för det är för svalt

Tack för snabbt svar.
Har ju odlat massor inne men tyckte jag kunde sätta ut Koriandern då eftersom man kunde så dem tidigt.
Som sagt...jag är lite ny på sånt här whistling.gif
Har ett par plantor till inne som får vänta med utplacering tills det blir varmt och skönt !(som tur är)
Fenja
Alla växter du drar upp inomhus måste avhärdas innan de kan sättas ut. Det bästa är att göra det när risken för nattfrost är över. Som Åsa skriver är problemet att det är för kallt i jorden. Vill du sätta ut något tidigare så täck med flera lager fiberduk, särskilt vid risk för nattfrost.
Mvh
Fenja
Suz
Tack för alla svar!
Nu vet jag varför min Koriander ute inte ser bra ut.

Mina övriga växter ute mår bra utom Ananassalvian som sagt!

Och min lilla Basilika inne!
Odlingen inne är för övrigt okey....fast det kanske är lugnet före stormen......
Nån som har några svar på de frågorna?
Suz
Hej igen!

Min Basilikakruka har fått angrepp av Sorgmyggor har jag förstått. Jag har försökt med alla möjliga tips jag har hittat i olika trådar utan resultat. Min Piccolo är död och borta sad.gif och den röda Basilikan börjar gå åt. Rosmarinen (som sitter i samma kruka) frodas bra likaså den tredje Basilikan. Om jag planterar om det som finns kvar är väl risken överhängande att de små odjuren förjer med väl?
Nu ställer jag ut krukan på vinst och förlust på dagtid (vet att Basilikan är känslig men som det verkar kommer den att dö hur som haver)
Jag är ju livrädd att mina övriga plantor får detta med -fear-.gif
Överlever Sorgmyggor utomhus?
Behöver krukan behandlas på nåt särskilt sätt innan jag använder den igen sen? confused.gif
Vad kommer Sorgmyggor ifrån?

Kikade nyss till den och såg att hela krukan är full med såna små yttepytte röda spindlar (?) som man ser på klipphällar på somrarna...varför?
Många frågor men jag hoppas någon vänlig själv vill hjälpa en nybörjare!

En fråga till bara......det finns inte någon särskild "presentationstråd" här någonstans?

help.gif
buffy
De yttepyttesmå röda tippar jag är spinnkvalster. Dem kan man bli av med gm att duscha hela växten (delarna ovan jord alltså!) med så varmt vatten som kranvatten max blir, dvs. strax över 40 grader. Luta krukorna så att jorden inte blir genomvåt och så att vattnet kommer åt överallt annars. Låt växterna stå kvar i badrummet tills bladen inte är våta längre.

Sorgmyggor har jag själv just drabbats av på min basilika,
jag vet inte vad man ska göra när man inte vill använda gift, utom att man ska låta jorden i krukan torka ut på ytan. Jag har idag provat med att duscha mina plantor som ovan, och jag har tagit hem fin sand som jag tänkte täcka krukjorden med ungefär som runt klematisplantor, så att ytlagret lättare hålls torrt.

Dina basilikor verkar inte trivas, har de rätt växtplats, dräneringshål i krukorna etc? Ofta beror skadedjursangrepp på inomhusväxter på att de står "i drag", dvs i fönster som man låter stå öppna på sommaren. Det är bättre att flytta krukorna ur fönsterkarmen til ett bord vid sidan av t ex om man vill ha fönstren öppna, även om plantorna får lite mindre ljus.
Bassam
Sorgmyggor kan man bekämpa med biologisk bekämpning som heter ( Nematod ) gå och köper och blandar med din jord.
Obs: alla problem kan lösas om man fråga och fråga.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon