Full version: Bästa gångarna?
Vian
Hej.
Har ofta varit inne och läst och fått tips, som gäst, men är nu inloggad och medlem!

Förra året fick jag mitt växthus på plats. Runt om har jag några pallkragar och några lite större odlingsbäddar med med trädramar runt. Har inte riktigt kommit till skott i år och det är nu mest ogräs. Växthuset ligger lite lågt i förhållande till marken runt om så jag har planer på att få översta jordlagret bortgrävt ca 15-20 cm, och sedan fixa till odlingsbäddarna igen. Men hur gör jag för att hålla ogräset borta från gångarna? Har funderat på att lägga markduk och sedan täckbark, fungerar det eller finns det bättre alternativ?? Platsen ligger i utkanten av ett gärde så hur avgränsar jag platsen på bästa sätt? confused.gif Har för tillfället så mycket tistlar och maskrosor så jag vet inte var jag ska börja...
e_sedell
Täckbark tycker jag låter som en bra idé. Då slipper du ju tänka på ogräset ett bra tag. Jag vet inte om jag hade använt markduk. Tror inte det behövs till barken. Ta bort allt som är där nu och lägg på ett tjockt lager bark. Eller kanske "rå" flis. Det håller sig ännu längre med det.

Euphorbia
Jag har i min Perennarabatt täckt med tidningspapper och täckbark och efter två år så trycker sig maskrosor, tistlar och kvickrot upp genom lagret, så det är nog inte så dumt med markduk.
e_sedell
Täckbarken man köper tycker jag igentligen inte är riktigt bra. Den är för förmultnad. Färsk flis/bark funkar bättre.

En och annan tistel får man räkna med att rensa bort, och lägga på nytt vartefter.

Det är inte fel med markduk men jag tror det är onödigt.
Vian
Tack för era synpunkter. Men var får jag tag på färsk flis/bark??
e_sedell
Något jordföretag?

Om inte det går brukar sågverk flisa spill för att skicka till pappersbruk. Så ett sågverk eller pappersbruk.

Går inte det heller så brukar grenar och toppar flisas till värmeflis i skogen. Kanske kan du höra med en åkare, som vet någon lantbrukare att prata med. Annars kan ett värmeverk också vara idé att kolla upp.
Zita
Täckbark hindrar mest nytt ogräs från att rota sig. Om du lämnar kvar rötter från ex tistel när du rensar och sen lägger på täckbark så kommer den växa rakt igenom. Tycker att markduk eller t.o.m dubbla lager markduk är en mkt bra ide.
Vian
Tack för alla råd! tummenupp.gif Jag kommer att lägga markduk. Finns ett sågverk inte för långt härifrån, jag ska höra efter flis där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon