Suz
Hej igen!

Vi bor med skogen i närhet och har hela tomten full med gullvivor, liljekonvaljer och vitsippor, jättevackert visst men om man nu vill begränsa dem hur gör man då? Såg ett inlägg med gullvivor runt träd som var så vackert. Kan man helt sonika gräva upp plantorna och sätta dem där man vill ha dem? Eller hur går man tillväga? Tilläggas bör att jag är ruskigt ny på det här. confused.gif
ingrid fuxwall
Självfallet kan man gräva upp plantor och sätta där man vill ha dem och slänga resten i komposten, om man nu kan med det och inte hittar ett annat ställe att plantera dem.

Det är alltid du som "trädgårdsmästare" som bestämmer vad som ska växa var, men jobb innebär det.

ingrid
Suz
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-05-2007, 20:21) *
Självfallet kan man gräva upp plantor och sätta där man vill ha dem och slänga resten i komposten, om man nu kan med det och inte hittar ett annat ställe att plantera dem.

Det är alltid du som "trädgårdsmästare" som bestämmer vad som ska växa var, men jobb innebär det.

ingrid

Tack för svaret!
Jag vill ogärna ha dessa på hela tomten men att bara riva upp och kasta klarar jag inte!
Så nu ska här planteras om då! thanks.gif
Immix
Jag tycker din tomt låter helt underbar! Har själv tänkt försöka få gullvivor att sprida sig i gräsmattan. Så olika man kan tycka... giggle.gif
Suz
CITAT (Immix @ 19-05-2007, 08:31) *
Jag tycker din tomt låter helt underbar! Har själv tänkt försöka få gullvivor att sprida sig i gräsmattan. Så olika man kan tycka... giggle.gif

Tomten är verkligen helt underbar!! Men dessa små sötnosar tar över hela mina rabatter, om de bara höll sig på mattan var det ingen fara smile.gif
TantGredelin
Om du börjar gödsla gräs och rabatter så försvinner de vilda växterna så småningom, men då får du maskrosor, nässlor och allt möjligt annat som älskar näringsrik jord. Själv tycker jag det är fint med vilda växter, har inte märkt att det skulle vara svårt att rensa bort dem från rabatter. Jag tar aldrig bort frösådda prästkragar, smultron, blåklint, lupiner, aklejor och fingerborgsblomma, som det handlar om där jag bor. Om jag hade liljekonvaljer skulle jag vara lycklig. Du kanske ska avvakta innan du börjar gräva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon