Märta-Linnéa
Nu börjar det spira i rabatterna vid vårt nya hus. En del känner jag igen, annat inte. Kan ni hjälpa mig med identifieringen?

[attachment=2748:Bild_048.jpg]

När vi kom till huset för en månad sedan stod det torkade, höga vippor här, så det bör vara en hög, blommande växt.

[attachment=2749:Bild_049.jpg]

Sådana här kommer lite här och var i rabatterna. Och "någon" har börjat äta på dem? Vem kan det vara och vad gör jag åt det?

[attachment=2750:Bild_051.jpg]

Den här är söt, men inte i gräsmattan! Hur gör man för att bli av med dem?

[attachment=2753:Bild_052.jpg]

Inte lika ludna som lammöron. Det här blir nog en ganska omfångsrik blomma för f.d. ägaren har satt buskstöd.

[attachment=2755:Bild_054.jpg]

Vi har två sådana här, ganska låga breda buskar. Just nu är de översållade med vita blommor som inte doftar något alls.

[attachment=2756:Bild_055.jpg]

Är det här rosentry? På väg att blomma är det i alla fall...

[attachment=2757:Bild_046.jpg]

Äntligen en växt som jag är bekant med! En brunröd näva som står sig fint mot den gula tegelväggen.

SaraB
Första bilden kan väl vara någon slags flox?

Andra bilden tycker jag ser ut som en lilja(men vet ej vilken sort), FÖR visst ser hålen ut som om du har besök av liljebaggar!
Röda elakingar som lägger ägg på undersidan av bladen, och av vad jag förstår så måste man plocka bort dem?

De andra har jag ingen aning om confused.gif

Mvh
SaraB

Undrar förresten om tredje bilden kan vara någon slags näva, om det är "rosetten" av bladen i bakgrunden.

SaraB
Fenja
Bild fyra tror jag är en bergklint.
Mvh
Fenja
SaraB
Ja då var det då jag igen.
Nävorna har en rot som går rakt ner, och jag brukar "roa" mig med att ta tag runt alla utspridda grenar och dra rakt upp.

Säkert inte det bästa sättet, men de försvinner iaf.

SaraB
zaaritha
Varför ta bort nävor som är så vackra?
Tesa
Dom ludna bladen skulle kunna vara rödfibbla..Hieracium nånting..
storm
vad spännande att få gå på en sådan skattjakt.
troja
Bild ett tror jag också är någon sorts flox
Tvåan tror jag är en krollilja och att det är illröda lilljebaggar som har ätit på, plocka och krossa alla du hittar
BIld fyra tror jag inte är bergklint det har jag hela trädgården full av, vist det den är lik men jag tror inte det är den ändå, mina blommar nu (Jönköping zon4), jag är dock inte säker.
Jag tror du har rätt i att det är en rosentry som är i knopp på bil sex.
Kanske inte så klara svar men kanske till någon hjälp ändå.
Märta-Linnéa
Tack alla som svarat. bravo.gif Det var mycket som klarnade.

Flox skulle det mycket väl kunna vara med tanke på fröställningen som var kvar. Ska bli spännade att se vilken färg.

Krolliljor - vad kul! Jag ska genast gå på bagg-jakt. angry.gif

Nävorna är som sagt mycket vackra men inte i hela gräsmattan. Jag försöker ta dem med hjälp av ett maskrosjärn.

Bergklint är jag också lite tveksam till eftersom de blommar för fullt här i Skåne nu. Visserligen har f.d. ägaren satt dem skuggigt men ändå. Jag ska googla på rödfibbla och se vad jag hittar.

Undrar vad det är för vitblommande buske. g.gif Jag ska ta med en kvist till plantskolan och fråga.
Åsa, mälardalen zon 2
De vita blommorna på busken ser ut att höra hemma i släktet Deutzia, det finns flera arter Deutzia i handeln.
Anders zon 1
Bild tre är en mjuknäva eller möjligen sparvnäva. Hos oss är hela gräsmattan full av mjuknävor. Visserligen ganska fina men det kan bli för mycket av det goda också.... Den vitblommande busken på bild fem tror jag är en bruddeutzia som brukar vara den tidigaste deutzian att blomma.
SaraB
Märta_Linnéa: Fungerar maskrosjärnet bra till nävorna? Kanske en metod som passar mig också? happy.gif

Mvh SaraB
Märta-Linnéa
CITAT (SaraB @ 19-05-2007, 13:57) *
Märta_Linnéa: Fungerar maskrosjärnet bra till nävorna? Kanske en metod som passar mig också? happy.gif

Ja, faktiskt ganska bra. Det blir små hål i gräsmattan men jag tycker större delen av rötterna följer med. Om jag försöker dra upp plantan lossnar roten oftast. Gör ett försök!
Skånetös
Bild 4, är bladen lite ojämna taggiga i kanterna? I så fall ser det ut som prästkragar vilket förklarar stöden..

Om bladen är jämna liknar det höstaster..
Mia, zon 3
Ettan skulle kunna vara någon av all de höga veronikorna.
SaraB
CITAT (Märta-Linnéa @ 20-05-2007, 08:47) *
Ja, faktiskt ganska bra. Det blir små hål i gräsmattan men jag tycker större delen av rötterna följer med. Om jag försöker dra upp plantan lossnar roten oftast. Gör ett försök!

Det ska jag definitivt göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon