Olivia
Har precis bläddrat runt i nya Allt om Trädgård, och där beskrev en trädgårdsdesigner (? tror jag han var?), den färgchock det blev när han planterat en purpurapel framför sitt faluröda hus... Jag har själv fallit totalt för detta fantastiska träd, men som vanligt whistling.gif så har jag inte alls tänkt på det där med färgerna. De purpuraplar jag känner till står fritt placerade i en rondell... Jag hade alltså tänkt ha det på framsidan, bara några meter från huset, men det kanske inte blir så bra confused.gif . Tomten är rätt så stor (typ 1300 kvm), så jag skulle förstås kunna placera den på baksidan, längre ifrån vårt hus, mer mot grannarnas gula eller blå hus g.gif . Vad har ni för erfarenheter? Självklart så är det ju alltid så att man själv bestämmer, men det vore ju lite intressant att se en bild på en blommande purpurapel framför ett falurött hus...
Cilla
Jag har röda klätterrosor framför falurött hus och alla möjliga andra så kallade omöjliga färgkombinationer. Trots att jag inte ser min trdgård som särskilt komponerad färgmässigt, det handlar mer om att placera växter där de kan trivas mest och njuta av att se dem växa, så tycker jag att somligt funkar och somligt inte. Mina röda rosor syns t ex inte även om de trivs...

Brydde jag mig mer om kombinationer skulle jag nog välja en rosenapel framför ett falurött hus, t ex en Malus floribunda som knoppar i illrött, slår ut i skirt rosa och utvecklar sig helt i vitt - och har allt på en gång. Det är ett träd som syns bättre mot det röda och ändå inte bara är vitt. Blommar ymnigt redan som litet träd.

Kat
Vad som skär sig är ju lite en fråga om smak det också. Jag tycker att det är ganska få saker som skär sig mot falurött. Kanske för att det är ett naturligt färgpigment?

Bland det mest misslyckade jag sett är min egen placering av en Flammentatz framför mitt faluröda förråd. Den rosen blev inte röd längre, med den grannen. Men skär sig gör det nog inte direkt.
Betty
Purpuraplarna skiljer sig ju lite från varandra till utseendet, bildgoogla t.ex. Malus 'Almey', M. 'Eleyi', M. 'Hopa', M. 'Lemoinei' M. 'Profusion' och M. 'Royalty'.
Själv har jag en Malus 'Hopa' framför vårt röda hus - det funkar. tummenupp.gif
Olivia
Tack för tipsen! Jag ska ta och kolla runt lite, smart att bildgoogla förstås tummenupp.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon