Full version: stallgödsel
Lena
Kan man man plantera i enbart brunnen stallgödsel, blir det för starkt och i så fall hur, dör växten eller....

MVH Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog på vad det är för växt, riktig gödsel (inte de där billiga säckarna) kan ju vara för stark för en del växter = rötterna bränns sönder och växten kan då inte suga vatten = den dör. Det finns dock en hel del växter man kan odla direkt i gödsel som är anpassade för det ex. tomat, squash och pumpa
Lena
Jag har ju av misstag planterat både pelargoner och tomater direkt i brunnen stallgödsel, trodde att den var blandad med jord, funkar ju med tomaterna, vilken tur, men jag måste nog plantera om alla pelargoner då, har oxå planterat kryddor i den, basilika o timjan och andra kryddor, jättejobbigt

Lena
KURT
CITAT (Lena @ 17-05-2007, 22:34) *
Jag har ju av misstag planterat både pelargoner och tomater direkt i brunnen stallgödsel, trodde att den var blandad med jord, funkar ju med tomaterna, vilken tur, men jag måste nog plantera om alla pelargoner då, har oxå planterat kryddor i den, basilika o timjan och andra kryddor, jättejobbigt

Lena

Tomater och pelargon behöver mycket näring och kan nog klara sig. Men kryddväxterna mår bättre i minder näringsrik jord, med bra dränering (grus).
Lena
Tack för de snabba svaren, då behöver jag bara ta itu med kryddorna, skööönt

Lena
Gurkan
Nu har du ju inte berätta vad det var för gödsel eller vad för nåt strömaterial eller hur mycket ... men en vild gissning är att om tomaterna överlever så kan du gödsla basilikan lite extra. Du kan knappast övergöda basilikan.

Lena
Hej

Det är brunnen stallgödsel som jag planterat i, vet inte om det finns olika sorter av den, det är väl antagligen hästdynga med spån i ,

Lena
shaman958
jag har planterat potatis, bondbönor, skärbönor och solroser i ren brunnen hästskit med stallströ som täckmatrial. gror som bara tusan:-)
riktig fin svart mylla med massor av feta maskar.
KURT
CITAT (shaman958 @ 23-05-2007, 23:05) *
jag har planterat potatis, bondbönor, skärbönor och solroser i ren brunnen hästskit med stallströ som täckmatrial. gror som bara tusan:-)
riktig fin svart mylla med massor av feta maskar.

Just potatis bör man inte ge alltför mycket kväve.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon