|
pleximaster
18-05-2007, 06:35
Jag undrar hur Ni själva skulle beskriva Er trädgård, vilken stil den har och gärna varför Ni ger den den beskrivningen. Själv har jag inte reflekterat tidigare över vilken stil vår trädgård har men blev igår "beskylld"  för att vara en obotlig romantiker! Själv tyckte jag att den är lite matcho med all sten, murar, häckar och etager. Men jag var jag tydligen mer Miss Marple än Arnold Schwarzenegger med alla perenner som växte ävervarandra… Kan inte förstå varför…  mvh plexi
Min är nog mer gammaldags då jag satsat på att ha traditionella växter typ mormors trädgård som t.ex. lupin, dahlia, prästkragar, ringblommor, stockrosor osv...
Men jag vet inte vad andra tycker att stilen är.
Ciczi
Stella-Polaris
18-05-2007, 08:56
byastensbrutalism blandat med mongolsk stäppromantik, inslag av surrealism och ragnarök.
skogstroll
18-05-2007, 09:09
mixed... (tall, gran, rönn, hassel, björk, ek, perenner & grönsaker)... men ska jobba lite på woodlandkänslan
Om det någonsin blir lite struktur på hela, så skulle nog folk betrakta den som "romantisk". Jag vill ha det lite spretigt och inte alltför perfekt. Använder helst material från skog och mark som stomme.
Jag brukar benämna min trädgårds som ett stycke något tillbakahållen natur...
lottapotta
18-05-2007, 11:24
Just nu är min trädgård mest eländig och uppgrävd! Men tanken är att den ska bli romantisk. Jag har ett äldre hus (från 1923) och gamla, knotiga, låga och MYCKET vackra äppelträd och de har tillsammans liksom fått bestämma vilken prägel trädgården ska ha. Den ska dessutom bli lättskött eftersom jag heltidsarbetar och vill hinna njuta...
Alexander-VG-zon3
18-05-2007, 11:53
i min har jag medelhavsstil/skånsk med blandning av exotiskt och perenner stil eller försöker få den till det
Margith
18-05-2007, 12:07
När jag läste rubriken var svaret givet direkt: Ingen stil alls!! Men sen blev jag lite nyfiken, byastensbrutalism... har aldrig hört ordet förr... vad innebär det?? Kanske är det precis det jag har
Ruffsigt.... Mvh Fenja
Jag har romantisk-praktisk stil med modern knorr.
Ludvig Johansson
18-05-2007, 14:33
Jag har en liten experiment-trädgård med temat övergivet maya tempel. Så det är djungel med vissa avsteg mot torrmarksområden och sumpmark för att även kunna odla kaktusar och liknande. Antagligen är hela anläggningen något rubbad men det är rätt kul att skapa helt fritt utan hämningar eller krav. Det ligger brevid en kyrka så min målsättning är att sörjande ska komma till mitt djungelhörn för lite kontemplation. Utmaningen är att skapa en trädgård som upplevs som djungel året runt.
Meningen är väl att det ska vara lantligt, romantiskt och inte för stelt. Men än så länge är det nog mest ett experimenterande och blandat. Mycket natursten dock.
marskattan
18-05-2007, 21:53
hmm jag skulle nog beskriva min stil så här: "Gud vad snygg denna blomman är, den måste jag ha! Men var ska jag få plats med den? - Äsch jag sätter/trycker ner den här"
Min trädgård är mer eller mindre uppbyggd kring irisar och alla andra växter jag har är för att täcka upp områdena mellan irisarna... Har inte hållt på så länge (3:e året) så det är inte ens halvfärdigt än.
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2007, 09:56)  byastensbrutalism blandat med mongolsk stäppromantik, inslag av surrealism och ragnarök.  Den vill jag se!
TantGredelin
18-05-2007, 22:06
Jag har en trädgård med många träd: oxel, rönn, tall, lärk, hästkastanj, blodhägg, bigarrå, krikon, gråpäron, en, serbisk gran, tujor, idegran, fläder, gullregn. Det innebär skuggor, stammar, vindsus och fågelsång - vet inte vad det blir för stil, kanske kan man kalla det en långsam trädgård. Ett ställe att vila i.
Ja det undrar jag också,, vad jag har för stil,,, vi kanske ska slänga in lite bilder så kan någon tala om för mig vad jag har för stil?? Gör som du marskatta ,, köper och petar ner,, osså har jag ett sten berg i min trädgård,, och en pion rabatt,, och en skog, en äng med en massa stubbar som ska väck, en slutning som ska fixas ,tre hus som ska rivas , och en himla röra,, men fint ska det bli om sådär hundra år,, det är nog tjusningen för mej det finns alltid ngt att göra!! stil ja tål att tänka  på min stil !!
sqrulan
18-05-2007, 22:10
En massa samlade växter ,huller om buller:-))))
sqrulan
18-05-2007, 22:18
.........
Stil? - Stil - Hm - Radhustäppa. Det innebär att man knör in så mycket man kan på en väldigt liten yta. Plottrigt? Ja. Stil? - Mja... nej det är nog ingen stil på min trädgård. Fast jag har en fin betongkatt, det kanske höjer stilen en punkt?
Christer i Falköping
19-05-2007, 06:02
Kan nog säga att stilen i min trädgård är lätt förvirrad, ungefär som jag själv Christer.
Sailor Pluto
19-05-2007, 12:26
Min trädgård har ingen stil just nu, eftersom den har varit nästintill ignorerad länge. Om några år kommer den nog att vara romantiskt plottrig, eftersom jag också köper och planterar utan att planera först . Tycker faktiskt att det är väldigt charmigt och trevligt med såna skapelser.
Blandad trädgård kan man säga köper det jag tycker är fint o så vet jag inte var jag ska plantera det o så blir det lite hur som haver,gör ibland försök att flytta o ändra till det bättre men lessnar ,för det mesta trivs jag o mina blommor med varann.
Gör som många andra här, köper o köper o köper trycker ner lite här och där  kan inte låta bli fina plantor så jag köper mer o mer
kickibj
19-05-2007, 17:28
Ingen stil alls egentligen. Planterar växter jag tycker om och hoppas på att de passar ihop. Gör de inte det så flyttar jag om... Blir nog aldrig klar eller nöjd, men det är ju en stor del av nöjet med trädgård - att aldrig bli färdig!
zaaritha
19-05-2007, 17:47
Definitivt vildvuxen naturform!
catlady
19-05-2007, 18:39
Vill gärna ha en "Den hemlighetsfulla trädgården"-känsla i min. Mitt hus är från 1870, hur såg trädgårdar ut då?
Tja det var en bra fråga; har jag stil på min trädgård? Kanske, på framsidan lite stram med buxbomklot,rosor ,bambu och lite klippta figurer,grus och en liten gräsmatta.På baksidan har jag lummig grönska med perenner och en hel del rosor,de blir fler och fler och gräsmattan mindre. En del träd finns med,för skugga och lummighet,jag gillar att frösår träd och buskar.En massa pioner har jag med. Numera köper jag bara växter om jag har plats och de rätta förutsättninga för de. Trädgården förändras hela tiden,det jag inte tycker om gräver jag upp och ger bort,då finns plats för nytt.Om nin trädgård har stil vet jag inte,jag trivs i den.
Airamya
19-05-2007, 20:57
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2007, 09:56)  byastensbrutalism blandat med mongolsk stäppromantik, inslag av surrealism och ragnarök. [attachment=2889:23_29_132.gif] Suveränt! [attachment=2890:SmilieHa...dHayride.gif]
Miamamma
19-05-2007, 21:23
Hysteriskt blommigt är det en stil?
barbastell
20-05-2007, 20:22
Hej!
Min trädgård är något ostyrig. Jag vill att den ska vara ett woodland men nu är det mycket kirskål och jag krigar med åkerfräken, skräppor och nässlor. Försöer förtvivlat flirta med de naturliga arterna i omgivningen. Har just blivit medlem för att få lite hjälp och tips från forumet. Har läst många roliga och bra inlägg i kväll! Min relation till trädgårdar har alltid varit problematiskt men nu...nu ska jag inte ge mej!
Hannifer
20-05-2007, 22:19
Om jag hade haft en trädgård, istället för balkongen jag odlar på nu, kan jag tänka mig att stilen skulle vara en mix mellan cottage garden och häxträdgård; medicinalväxter och gammeldags doftande blommor överallt i en ända röra.  Så har det i och för sig sett ut på min balkong under de senaste två åren...
Just nu är min trädgård, nyinflyttat med en på andra fronter ovanligt manisk period, mest en öken av tomma rabbatter...
Vad jag vill att den ska bli och den förra var, så är det ostyrigt vacker men stillös, funktionell. Där ska alltid finnas något som blommar (utom på vintern förståss) och så måste den vara frodig. Det ska liksom växa över bräddarna... gräsmattan formas om av frodiga krasse blad och blommor. Den ska dofta...
Här känns det också viktig att andra inte ska kunna titta på en hela tiden, några hål i insynskyddet får det gärna vara.. Jag vill ju kunna se ut..
Är man romantiker om man vill ha de så??
Mia, zon 3
21-05-2007, 07:22
I huvudet har jag en lummig, insynsskyddad "secret garden", med vildvuxen romantik blandat med lite formkänsla (=klippta buxbomshäckar), woodland och lite cottage garden i köksodlingarna. I praktiken har jag nog en lummig och insynsskyddad ogräs-oas, bottnad med den mest kompakta lera man kan hitta... Men men - det är näringsrik jord, och jag återerövrar centimeter för centimeter, även om det ofta känns som att jag får bita mig fast med tandköttet för att hålla kvar det jag tagit tag i... "En Vacker Dag" är ett flitigt använt uttryck....
Yin o Yang
21-05-2007, 09:31
Allmänt- och-blandat  skulle jag nog vilja säga om min trädgård. Gör tappra försök att få någon form av sammanhang, men det blir inte alltid rätt  . Den här rabatten är jag ganska nöjd med, går i rosa och vitt, så den är nog ganska romantisk Favoritrabatten i rosa och vitt Lite svårt att se vad det är för växter, men där finns bl a alunrot, spetsmössa, jätterams, näva, en liten ros, astilbe, höstanemon och detta som jag inte minns namnet på PICT0789.JPG
Stil? Tja, vad ska jag säga... Min lilla radhusträdgård rymmer allt från sådda, fådda och köpta växter i en salig blandning. Den är fylld av impulsköp och plötsliga förälskelser, moderna växter tillsammans med gammaldags romantik. Jag varken vill eller kan bestämma mig för en speciell stil på det hela - så jag kallar den för GOTT & BLANDAT.
Än så länge är det ingen stil på vår trädgård. Nyinköpt gammal trädgård. Den är ganska "vanlig" och plottrig med mycket ogräs och ganska torr mager jord (såvitt jag kan bedöma). När jag tittar i tidningar och böcker verkar det som om jag har "engelsk trädgård" som lite av ideal. Kanske inte strikt engelsk trädgård, men åt det hållet. Vill gärna ha det lummigt och grönt. Kanske inte så mycket blommor.
Hi! Min trädgård är som en fläkt av Lawrence av arabien, Myteriet på bounty och Kalle Anka. Då menar jag den sandig vindpinad så så att man kan hållas sig för skratt
Krolliljan
23-05-2007, 06:07
Jag har en liten trädgård som jag har all möda med att inte plottra sönder. Man vill ju ha det ena efter det andra. Många arter har blivit presenter till vänner och så får jag satsa på att utöka de arter jag har kvar till större bestånd.
Yin o Yang
23-05-2007, 07:10
CITAT (Carl @ 22-05-2007, 11:26)  Hi! Min trädgård är som en fläkt av Lawrence av arabien, Myteriet på bounty och Kalle Anka. Då menar jag den sandig vindpinad så så att man kan hållas sig för skratt  och Grattis till Ditt 100:de inlägg! Låter inte så roligt med Din trädgård, men det går säkert att göra något häftigt även av en öken
Susanne i Linköping
23-05-2007, 09:44
Här är det en korsning mellan bonnalandet och försök till anlagd trädgård. Mest gräsmatta, björkar som börjar bli för stora, vedstapel med tillhörande hög av ännu inte kapad ved, skräpig jordhög på fel plats och kirskål till förbannelse. Rundade rabatter med rörig blandning av vill-ha-växter som förra ägaren valt.
*Humlan*
23-05-2007, 14:30
Om min trädgård nu har en stil så skulle jag vilja kalla den "Lust-trädgård". Jag gör vad jag har lust i den, planterar vad jag har lust i den och jag hittar lust och ork att göra annat som behövs göras.... Småbarnsförälder med heltidsjobb inom vården, jag behöver en plats till att hitta orken, och den platsen är min trädgård. Där kan jag göra vad jag känner för, när jag känner för det....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|