Gita
Har 5 st ca 2 meter höga Roddisar, de fanns när vi flyttade hit för tio år sedan och har verkat trivas jättebra, överdådig blomning och fräscht gröna blad. Nu ser de väldigt ledsna ut, bleka, gulaktiga blad, massor med döda grenar, Vad har hänt tror ni? Och vad skall jag göra?
Gita
Ciczi
Det låter som att dina roddisar råkat ut för tjältorka. Städsegröna växter typ roddisar skadas under vintern och våren då rötterna inte kan ersätta det vatten som avdunstar från bladen pga vattenbrist eller djup tjäle. Skadorna brukar yttra sig som bruna bladkanter, helt intorkade blad och grenar märks oftast inte förrän i maj månad.
Åtgärd mot detta är: att vattna upp rejält på hösten innan tjälen går i backen och dessutom täcka med löv innan kylan går för djupt i marken. (Åtgärden hittade jag i min skolbok, Växtskydd i trädgård)

Vad du kan göra nu för det är nog inte så vackert med intorkade blad och grenar, är att helt enkelt ta bort de skadade delarna.

mvh Ciczi
Stella-Polaris
Du har kanske samma som jag har, Vita flyn.

De håller till under bladen. Är små så man måste ha förstoringsglas för att se äggsamlingar och larver.. Till sommaren syns även flyna, ett par mm stora fjärils liknande saker.. Håller på och sprutar mina med såpvatten men det funkar inte mot äggen utan endast larver och utvecklade flyn.
Får spruta ganska länge för att bli av med dem. Använd en pumpspruta då det är lite mekligt att komma åt undersidorna på bladen..

Men det kan vara annat oxå..
Blomstersmurfen
Angående de vita små rackarna... Jag har dem också, EN DAG om året. Tar fram trädgårdsslangen och spolar med så högt tryck som möjligt underifrån, då flyger de all världens väg, för att inte försöka komma tillbaka förrän nästa år. Har funkat vartenda år. Inga skador på mina roddar inte!

Och som Ciczi sade, vattna roddarna mycket på höstarna! Jag vattnar mina mycket många gånger om året, och när jag vattnar får de ordentligt med vatten, och är riktigt noga med vattningen på höstarna.

Detta tillsammans med lite roddegödsel på våren och lite kvarglömda eklöv resulterar i jättenöjda roddar.

Att ta bort skadade grenar måste man, annars är det ju inte så snyggt. Man kan också ta bort grenar som växer åt fel håll osv. De skjuter nya skott direkt där det blev tomrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon