blåsippan
Jag skulle gärna ha mer än en humle i min trädgård, därför undrar jag hur jag bäst förökar den. Har ni några knep?
Ann-Christine
Jag tog en bit av grannen för någon dag sen. Jag satt ner den i jord men den ser ganska vissen ut nu. Vet inte om den kommer att ta sej. Talar om det i så fall. Jag satt ingen plast över, det kanske var det som är felet.

smile.gif
Katrina
Bästa sättet att föröka humle måste vara att dela den planta man har?!
Annars är den ganska lättsådd om man väljer frömetoden. Eftersom Humle är lite trög i starten, så tar det nog nåt år innan den blir nåt att se på.

Jag frösådde förra året och mina plantor är nu ca 50cm höga wub.gif

Har faktiskt aldrig hört om någon som tagit sticklingar, men det kanske går det också...
kerstin z5-6
Rotbitar sen blir du aldrig av med den om du så vill smile.gif
Första året är den en mes , men aktare sen laugh.gif laugh.gif
virre
CITAT (Ann-Christine @ 23-06-2003, 22:18)
Jag tog en bit av grannen för någon dag sen. Jag satt ner den i jord men den ser ganska vissen ut nu. Vet inte om den kommer att ta sej. Talar om det i så fall. Jag satt ingen plast över, det kanske var det som är felet.

smile.gif

wub.gif Det kommeratt gå jättebra, den är vissen först, kanske inte blir så stor i år. Jag har gjort på det viset, andra året blev min Humle 3 meter hög, så se till att placera den rätt. Lycka till från Virre i Filipstad.
JOLE
det går bra att ta stcklingar av humle. Ta en ca 20 cm lång bit ca 50 - 100 cm från toppen och plocka bort de flesta bladen. Skär som vanligt sticklingen strax under ett bladfäste och rota i kraftikt sandblandad jord.
Ann-Christine
Jag sådde humle förra våren och dom har precis grott. laugh.gif
e_sedell
Jag skulle nog köra stickling varianten. Kanske rotsticklingar. Jag ska testa att odla en planta i en 10 L kruka för att kontrolera spridningen. Tror ni det räcker?
annaviktoria
Om grannen har humle så ta ett par sticklingar och sätt ner dem i jord, bara. Det funkar jättebra. Se till att jorden inte torkar ut helt mellan vattningarna. Jag tog några i våras och av någon anledning har bara hälften klarat sig... Vet inte varför men tror att det kan bero på vattningen. Förra året tog jag några sticklingar också, på försommaren. De växte till sig i en kruka under sommaren och när de blivit ca en meter planterade jag ut dem. I år har de redan kommit upp till tre meter :-D

Så, humle passar utmärkt att ta sticklingar av.
Pernilla81
angående denna Humle jag ahr en heldel humle i min trädgård men jag vill ha mer jag med, är lite grön när det gäller blommor ännu men intresset finn ju rolleyes.gif Men alltså det är bara att ta en bit av den befintliga och plantera då eller? Hjälp mig.... smile.gif
KURT
CITAT (Pernilla81 @ 07-07-2003, 08:35)
angående denna Humle jag ahr en heldel humle i min trädgård men jag vill ha mer jag med, är lite grön när det gäller blommor ännu men intresset finn ju rolleyes.gif Men alltså det är bara att ta en bit av den befintliga och plantera då eller? Hjälp mig.... smile.gif

Se råd ovan, d v s " Ta en ca 20 cm lång bit ca 50 - 100 cm från toppen och plocka bort de flesta bladen. Skär som vanligt sticklingen strax under ett bladfäste och rota i kraftikt sandblandad jord. "

Se till att jorden håller sig fuktig, ev sätter amn en påse över för att förhindra uttrokning. Sticklingar kan man ta från alla mera förvedade växter (och många andra också).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon