Hej,
Mina praktsalvior, som jag sått, börjar så smått få blommor. Kommer inte att sätta ut dem förrän om ca 1-2 veckor, beroende på väder. Ska man knipsa bort de första blommorna, för att få buskigare och grövre plantor, eller inte?
Sen undrar jag, klarar de någon minusgrad?
Du kan toppa plantorna så de blir buskiga!! Innan du ställer ut dem måste du avhärda dem, börja en vindstilla och molning dag max ett par timmar och utöka sedan detta under en vecka. Blir det nattfrost är det bästa att ta in dem, eller att täcka med några lager fiberduk.
Mvh
Fenja
Tack för hjälpen Fenja!
Ok, då nyper jag helt enkelt bort de första blommorna. För jag ska väl inte toppa i själva plantan/stammen också? Eller? Nybörjare.
Har börjat avhärdningen, så sakta. En fråga om avhärdning då. Om jag har börjat med det i några dagar, men sen måste avbryta det i 2-3 dagar pga resa, är det liksom ogjort då och plantorna "vänjer sig tillbaka" till innetemperatur? Alltså, att jag måste börja om på en-två timmar? Fattar ni vad jag menar??
Du kan toppa längre ner än just vid blomman om du tycker att de är rangliga. Gällande avhärdningen skulle jag börja efter resan... annars kan du dra ut på det långsamt efter resedagarna och de dem lite extra tid på sig liksom.
Mvh
Fenja
Nja, rangliga är de faktiskt inte i år, jämfört med i fjol. Men jag nyper nog bort blommorna i varje fall, fast det kommer att göra ont i mig, haha. Fast jag vet inte, man kanske skulle toppa lite längre ner ändå, om det blir extra fina plantor och mer blommor så kanske det är värt det. Hmm, svårt nu...
Ok, så egentligen är det dumt att börja avhärdningen för tidigt, om man måste avbryta den. Jag trodde de skulle ha gott av det ändå.
Tusen tack igen! Det här forumet har verkligen varit kanon för en nybörjare som mig. Alla råd uppskattas verkligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.