Full version: Backa i fotgående
troja
Hej jag har en 14 månader gammal hund rottweiler-schäfer och vill tävla lydnad, men jag har fått problem! hon går fot i alla riktningar och vändningar jätte bra men inte bakåt, hur lär man in det? Hon är ganska livlig så jag belönar mest med godis och lugnade smekningar men andvänder boll lite då och då, skulle också vilja ha tips på några kontaktövningar.
Är det någon som har något tips eller någon ide så är jag tacksam.
Leia
Kan hon backa utan att gå fot? Alltså vet hon vad ordet backa betyder?
Jag har inte fått Dino att förstå ordet ännu men mina boxrar kunde det alla tre. Jag övade in det när hunden stod mellan soffan och soffbordet, och jag satt framför hunden så den hade bara valet att backa om den ville därifrån, då sa jag alltid "backa" när hunden gjorde det av sig själv och tillslut kopplade hunden ihop ordet och handlingen och kunde även backa utan "sidostöd". Nu tävlade jag inte i lydnad så jag var ju´inte så noga med att det skulle backas helt rakt...
Chanku
Jag skulle göra så att jag har hunden stående framför mig. Vid varje tecken på att röra en tass bakom skulle jag belöna. Rör hunden sig inte frivilligt skulle jag till en början röra mig försiktigt mot hunden får att få fram en bakåtrörelse. När hunden väl förstått att det är bakåtrörelsen vi är ute efter skulle jag stå helt stilla och belöna när hunden frivilligt rör sig bakåt. Så småningom skulle jag ställa mig i fotposition och belöna hunden vid varje rörelse bakåt (tänk på att backa några steg i träningen vid varje förändrig, ha alltså inga krav på att hunden ska kunna backa en lång sträcka till början).
Fast det är väl först i elitklass som fotgående i alla riktningar ingår?
Pix
En liten fråga, vad gör hunden om du kommenderar fot och tar ett eller två steg bakåt?
troja
Hon går runt mig och sätter sig i position om jag backar under fot komandot, hon har fattat att hon ska va vid min vänstra sida hela tiden men backar inte utan går runt. Men jag har ingen brådska som föregående skrivare sa så ingår det inte förens i elit klass, och dit har vi väldigt långt kvar tänkte tävla 1:an efter sommaren. Tänkte fråga om kontakt övningar också, vi har bra kontakt men allt kan bli bättre så om någon har förslag på roliga kontakt övningar så mottags dom villigt, dom bör inte liva upp hunde för mycket för min fröken kan då bli lite för stimmig.
Tack för alla svar hittills och för eventuelt kommande.
Zegra
tips ett: Ta godis hunden gillar i vänster hand, ta kopplet i höger. ta hunden fot, ta ett steg framåt så hunden är i stående possition. Håll godisen på vänster sida av hundens huvud, för handen bakåt och hjälp till med kropp och koppel, se till att rörelsen inte uppmanar till sättande utan till rörelse bakåt. när hunden "tänker" bakåt beröm och ge godis. upprepa tills hunden tar steg bakåt.

Tips två: lär in att hunden skalln vända sig in mot fot possition på din vänstar sida. Alltså inte gå runt dig. lär in att du kan vrida kroppen på stället till vänster ett kvarts varv och hunden skall följa med. När hunden har lärt sig hitta possitionen i en bakåtrörelse blir det enkelt att träna in bakåtgående fot. Detta lär du in med godis eller annan motivation och har kopplet som hjälpmedel att styra hunden rätt. genom att hålla motivationen riktad ut från din vänstar sida så får du in en rakare rörelse och undviker att baken på hunden åker ut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon