Jag odlade såna där solrosor i ett förväxthus för ett par veckor sen. när är det dags att plantera om dom i en ordentlig kruka och ha dom ue på balkongen?..dom har väl hunnit bli cirkus 12-13 cm höga nu och andra bladparet är på väg ut.
Sen har mina tomater (i samma växthus) drabbars av växtvärk tror jag. dom har helt slutat växa?! dom har "fastnat i utveckligen" vid andra bladparet lite drygt.
What to do?
Tacksam för hjälp
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2007, 10:03
Andra bladparet gissar jag är karaktärsbladen och att de första är hjärtbladen. När karaktärsbladen har vecklat ut sig kan du flytta solrosorna till större kruka runt en 12-15cm kruka borde vara lagom till såpass små plantor (1 planta/kruka), låt dem stå inne några dagar för att rota ut sig efter omplanteringen och ställ sedan ut solrosorna på balkongen mot husväggen med en fiberduk på, blir det stor risk för nattfrost tar du in dem över natten, solrosor kan lätt bli rangliga och veka vid inomhusodling så det är bara bra om de kan vara ute.
Tomaterna: tror de kan behöva omplantering till större kruka. Låt dessa stå inne efter omplanteringen blir det kallare än +15 kan de stanna upp i tillväxt och det låter som om du fortfarande har ganska små plantor så det är nog bra om de sätter fart att växa.
kanon åsa. vilken jävla tjej!..

man kan lita på er här inne..
Och så kommer en liten följdfråga.
Nu planterade jag om mina tomater i en sån där vanlig lång blomlåda som man hänger på balkongen. Borde jag ställa ner den så den står i skugga istället för att ha den upphängd i solen?
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2007, 14:35
Tomater vill ha sol men man kan ju skugga dem mot alltför stark sol i början efter omplanteringen, jag antar att det är ett soligt fönster du menar.
Det måste vara någon dvärgsort du odlar, eller?? Eftersom du ska ha dem i en balkonglåda som ju inte innehåller så mycket jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.