Söttok06
[font="Arial Black"][/font][size="2"][/size]
Jag behöver råd om hur jag ska göra för att få bort allt ogräs där jorden är stampad och hård. Det går inte att få ner spaden. Förre ägaren till lotten har troligtvis haft gångar och sedan bäddar där han odlat. Kolonilotten är inte använd på ca 3 år. Hur ska jag lämpligast göra för att få bort allt ogräs från dessa fd gångar. Tänkte sedan ev han marksten eller skiffer som gångar men kanske inte just där han har haft. Ska man hyra en jordfräs för att få bort allt?
Tacksam för råd.
Åsa, mälardalen zon 2
Jordfräs brukar bara förvärra, med många ogräs får man mera problem vid användning av jordfräs + är det lerjord så brukar den bli ännu mera cementlik efter jordfräsning.

Det enklaste är nog att skaffa pallkragar, begagnade brukar inte vara dyra. Jag skulle täcka marken med ex. ett tjockt lager blöta dagstidningar och sedan ställa dit en massa pallkragar och hälla ner ny jord i och odla i. Tidningarna kväver ogräset. På de ställen där pallkragarna står lär det luckras upp åtminstone en del under dem när tidningarna förmultnas och maskarna spränger hål i marken mm. Är det tung lerjord krävs det många års arbete, man måste tillsätta massor av organiskt material varje år.
anna_rispan
Men om det inte är lerig jord då? Det står ju bara att gångarna är hårdtrampade. O det kan väl all sorts jord bli om den varit gång i tre år?? Eller har jag helt fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är mullrik jord eller sandig jord kan man lyckas luckra upp den med jordfräs, har man kvickrot och dyl. brukar det dock bara bli mer kvickrot efter jordfräsanvändning.
pleximaster
Kanske anses fult i koloniträdgårdsammanhang men hyr in en minigrävare gräv bort det översta jorden luckra upp botten och på med ny jord. Lättare att börja så…

mvh plexi
grycken
Jag skulle försöka med grep och gräva/luckra en smal bit i taget.
Söttok06
Kan man inte lägga över något så att ogräset dör, typ svarta sopsäckar eller något täckande så att inte soljuset kommer till? Men det ser ju förstås fult ut. Är inte så förtjust i pallkragar, kanske bra att odla i men jag vill mer att lotten ser ut som en miniträdgård.
Lillja
Jag tycker du ska börja gräva, du behöver ju inte göra allt på
en gång odla där förra ägaren odlade, de tar ett tag innan man
har fått det som man vill ha, hade likadant nu är jag inne på
de tredje året o det har lugnat ner sig med ogräset, men nu
har jag ju fått större så nu får jag börja om, men som sagt
kämpa på det blir bättre sen o du hinner ändra dig många
gånger.Kan du kanske låna en jordfräs av föreningen vore
kanske en bra början tar ju inte bort ogräset men luckrar upp.
Sen håller jag med dig för många pallkragar är ju inge kul
de ska va lite blandat. Men börsen blir tom nu väntar jag på
Saskatoon från finland blåbärsbuskar från Odla o sen blev
jag sugen på blåbärstry oj oj oj..... men Lycka till tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon