skogstroll
18-05-2007, 12:58
Jag var lite ivrig och satte ut min druva Marechal Foch i växthuset och nu har skotten skrumpnat så jag antar att det är kylan. Jag virar in den i fiberduk på nätterna men det verkar inte räcka... Är det nån som vet om den kommer att klara sig trots döda toppskott? Man ska väl inte klippa ner druvor vid den här tiden på året men knipsa bort de döda skotten borde väl gå?
RibesRubusVitis
18-05-2007, 15:15
Allt som är grönt och mjukt kan knipsas bort närsomhelst utan att det blöder, men kapa inget av det förvedade. Även om toppskotten verkar ha skrumpnat behöver inte plantan vara förlorad. Under varje knopp finns sekundär- och rentav tertiärknoppar. De sekundära har lite färre blomanlag, och de tertiära lär inte ge några druvor alls, men plantan överlever till nästa års knoppning. Detta är växtens sätt att klara svåra skador, liksom helt dolda knoppar längre ner. Det kan också komma rotskott när man minst anar det, om bara jorden hålls fuktig.
Vid normal avhärdning får man nog vara beredd på att bära plantor ut och in varje dag, eller kanske ställa dem utomhus bara några timmar i stöten.
skogstroll
18-05-2007, 15:57
jo jag vet jag var lite ivrig... tack för ett bra svar! jag hoppas den klarar sig det hänger små druvklasar på den