Var ute på Coop idag och hittade MiniMadeira Fiberduk, den var kraftig stod det. Fått intrycket att fiberduk finns i olika tjocklek. Vad rekommenderas till Jordgubbar. De elaka skatorna och kråkorna har börjat hacka på mina Jordgubbar.. *arrghhh*
Är MiniMadeira ett bra alternativ eller ska man satsa på något annat, typ nät eller så?
Tycker MiniMadeira duken var dyr, borde finnas billigare? Byggmarknaden?
Mvh
Har haft fiberväv ett par somrar just för att stoppa fåglarna,
men när jordgubbarna var avplockade var bladen jättefula
av något? Fick skyndsamt klippa bort alla blad.
Har en frisk gammal sort som aldrig fått sjukdommar,
så jag misstänker att det blev för tätt- blött?
Annika i Korsholm, Finland
24-06-2003, 05:51
Jag har börjat spänna upp band som används till presenter och man fixar rosetter och "krull" av. Det ska helst vara 5 mm breda blåa rätt blanka band som spänns (rätt hårt) över en jordgubbssäng (ca 20 cm ovanför) utan att det är vinglat alls. Då blänker det i solen och så sjunger det om det när det kommer en vindpust. Det har visat sig fungera bra som fågelskrämma. Vet inte om det behöver vara blåa men man brukar väl säga att fåglar inte tycker om blått.
De finns också de som använder videokassettband. Tyvärr vet jag inte om de spänner det på samma sätt så att det sjunger eller om det bara är där och "rasslar" i vinden.
Fiberduk är ju ett "stort" namn.
Fiberduk används ju tex för att förstärka undergrunder, dvs marken under en plattyta. En sådan fiberduk är tjock, tung o dyr.
Sedan finns det ju dukar för att skydda växter, lättare och billigare.
Så om du vänder dig till ett byggvarhus får du kanske en duk som inte är så bra för växterna.
Ingrid på Västkusten
24-06-2003, 08:06
Fiberdukens kvalitet anges i gram per kvm - det som säljs i små snuttar ute i affärenrna brukar vara ussel kvalisort. Kika på lindbloms fröers hemsida för bättre fiberduk i olika tjocklekar.
Och nu mernar jag fiberduk för odling!
Till jordgubbar hade jag använt något jag sett i engelska trädgårdstidningar som jag inte vet om det kommit till Sverige ännu - det heter Enviromesh, så små maskor att fågrlarna itne fastnar, släpper igenom solen men inte ohyran. Skulle misstänka att vanligt myggnät spänt på ramar fungerar minst lika bra.
Hälsar Ingrid
Susanna
24-06-2003, 09:08
Hej Pher!
Jag skyddar mina jordgubbar med en bur av hönsnät och det funkar bra. Runt landet bygger jag ett "staket" av hönsnät och bambupinnar och sedan använder jag samma material till ett "tak" där jag fäster en längd hönsnät på en bambupinne. Dessa längder ligger sedan löst ovanpå staketet och bildar ett tak som är enkeltl att ta bort när man ska skörda eller rensa.
Ofta har jag sett döda fåglar i vanliga blå nät och det är inte så trevligt när man ska skörda sina gubbar. Fiberduk har jag ocskå prövat men upptäckte att skörden avtog mycket snabbare då. Kanske blir det strul med pollineringen, om jordgubbar nu är beroende av insekter? Inte vet jag!
Hälsningar
Susanna
Aha, hönsnät lät smart, får kolla upp vad sånt kostar per löpmeter. Vart säljer dom sånt förresten?
Tack för era tips! *tacksam*
Ingrid på Västkusten
24-06-2003, 12:22
Byggvaruhus och järnhandel - 'Granngården'.
Hälsar ingrid
Har idag inhandlat nät, det kändes simplast (tar ett tag och fatta vad jag skrev va). Blå färg och allt enligt konstens regler.
Coop har mer än man tror *applåder*. Hönsnät hade de och nu hittade man även den billiga fiberduken (Nelsons), vilken skillnad i pris.
Nåväl kan för övriga, säkert massor som letar hönsnät (kanske inte) säga att de även finns på ÖB, lite billigare där tillomed.
Dock var armaturerna slut för förodlingen som jag redan börjat planera.
\Liten rapport för de intresserade som vill ha lite och läsa.
Allt beror väl på hur stort landet är?
Lantmännen ( Granngården) har "skyddsnät för ensilagebalar" ( de vita jätteäggen). Det stoppar även fjärilar mm. Men de är stora ca 20x80m så det är inget för dem som har en lite "plätt". Fiberduken är ju inte så bra nu när bären ska mogna utan den ska man hga tidigare för att hindra jordgubbasvivel m fl otäckingar och påskynda växtligheten.
Fiberduken som yrkesodlarna använder heter lutrasil 17 vilket betyder 17 g / kvm det finns en "tjockare också som heter 23 samt 30.
De är på rullar om från 100m , har mindre för förpackningar för konsument.
Leo
Gossen Ruda
24-06-2003, 17:52
Att fånga småfåglar i bärnät är ingen höjdare. Jag gör en stor bur runt mina röda vinbär med blått nät. Trots att nätet är heltäckande lyckas ibland småfåglar ta sig in, mest rödhake. Eftersom nätet är spänt fastnar dom inte men det är lite bök att få ut dom. Man skall aldrig bara lägga ett nät över en buske. Fåglarna kan promenera in under nätet och sen flyga upp i busken och inte hitta ut.
Fiberduk över jordgubbarna är nog ingen bra idé. Insekterna måste kunna komma till och pollinera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.