Full version: Zilga - vindruva
mogge92
Hej hej! Nu förstår jag ingenting confused.gif HUr ska jag egentligen göra med min zilga? köpte den för 1-2 v sedan och då var dret bara knoppar på den men nu har "rankor börjat växa ut ifrån den förvedade delen.... Finns det några regler för när man ska toppa eller vad man nu ska göra? eller kan jag bara låta växa den fritt denna sommaren?
Åsa, mälardalen zon 2
Den ska inte toppas låt den växa fritt, faktum är att det går utmärkt att låta denna vinranka växa helt fritt i flera år och bara binda upp rankor mot ex. en vägg när den är ung sedan kan man börja gallra bland äldre ved på senhösten innan jul så det inte blir så tätt med grenar + när den är såpass gammal att den börjar bilda blommor och frukt kan man sommarpincera. Staketvindruvor växer inte riktigt som de tyska, franska, spanska etc. druvorna, staketvindruvorna växer mera buskigt och skjuter ofta en hel del skott nerifrån roten.

Här är lite Zilgabilder

Zilga före sommarpincering

Zilga efter sommarpincering

mogge92
Ser nu att små,små "vindruveklasar" börjar bildas biggrin.gif
Nina H
Nu kommer det där med pincering igen - vet inte riktigt om jag har kläm på det. Min Zilga har massor med klasar nu. Skall jag dels korta av grenarna, dels gallra bland klasarna?
Jag får vanvettigt mycket klasar med ack så små druvor. Tar gärna hälften så många om de bara blir lite större.
zine
CITAT (Nina H @ 22-05-2007, 22:22) *
Nu kommer det där med pincering igen - vet inte riktigt om jag har kläm på det. Min Zilga har massor med klasar nu. Skall jag dels korta av grenarna, dels gallra bland klasarna?
Jag får vanvettigt mycket klasar med ack så små druvor. Tar gärna hälften så många om de bara blir lite större.

Dom kommer växa det är ingen fara. biggrin.gif
Lady Hamilton
Nina Testa i år med att ta bort ca 1/3 av klasrana så skall du se att det blir större druvor Själv har jag inte det problemet men så skulle jag göra. Förresten behöver du inte ha så bråttom med att gallra Du kan lugnt vänta tills du ser var/hur många klasar det blir tummenupp.gif
sqrulan
Tack Lady H!!! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon